حجاب؛ نماد تفکری ظلم‌ستیز و خردگرا و مانع نظم استعماری جهان

حجاب نماد یک تفکر اسلامی است و برای سیاست های غربی خطر آفرین است؛ چون اسلام است که تفکر ظلم ستیزی را اشاعه می دهد و باعث وحدت مسلمانان می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه تلویزیونی «چراغ» شبکه ۵، در هفته جاری میزبان «مریم نقاشان» یکی از بانوان فعال، موفق و نخبه در رشته علوم قضائی تا مقطع دکتری از کشور آلمان و فعال در رشته‌های هنری و ورزشی و دارای مدال و مقام و مسلّط به سه زبان عربی، انگلیسی و آلمانی هستند.

نقاشان با رویکرد حقوق حکومتی و از نگاه کلان سیاسی به این بحث پرداخت و قائل بود یکی از علل مهم مبارزه با حجاب این است که منافع سیاسی و اقتصادی یکسری از دولت‌های فرا منطقه‌ای در معرض خطر قرار می‌گیرد و حجاب تهدید بزرگی برای اهداف آنهاست؛ این زنِ مسلمان است که بار تبلیغ اسلام بیشتر از هر کسی بر دوش اوست. چرا که زنِ مسلمان، با حجاب خود ذهن هر بیننده‌ای را به چالش می‌کشد و به تفکر وامی دارد. یعنی هر کسی خواه ناخواه با دیدن زن محجبه این تفکر در ذهنش ایجاد می‌شود که چرا اینها این پوشش را دارند؟ اسلام چیست؟ این دین و مذهب و این پوشش چه منفعتی برای اینها دارد که آن را انتخاب کرده‌اند؟ آیا حجاب برای اینها محدودیت آور نیست؟ همین تفکر، جرقه‌ای ایجاد می‌کند که افراد به سمت این دین بروند و تحقیق کنند حتی به عنوان یک منتقد! لذا تمام نگرانی سیاست‌های غربی از همین روست که اذهان خِردگرا با بطن واقعی دین اسلام مواجه شده و به آن گرایش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: مسلماً هر عقل سلیمی پس از تحقیق و بررسی، حجاب را دستورالعمل کامل سعادت بشری می‌داند و به سمت آن گرایش می‌یابد در نتیجه تعداد این افراد بیشتر می‌شود و این همان تهدیدی است که باعث می‌شود سیاست‌های جهانی به خطر بیفتد و می‌توان گفت این مهمترین عامل مبارزه علیه حجاب هست. چون در هیچیک از ادیان این نقش پررنگ نیست و در واقع ما نمی‌توانیم نمود بیرونی یک حکم دینی را در جامعه ببینیم، آنچنان که در دین اسلام می‌بینیم. در هیچیک از ادیان مسیحیت یا یهودیت چنین چیزی نیست. حتی در مورد مردان مسلمان نیز نمادی ندارد و فقط این زن مسلمان است که بصورت مستمر با حضورش در جامعه دائم این دین را تبلیغ می‌کند.

حجاب؛ نماد تفکر اسلامی

این کارشناس علوم قضائی یادآور شد: حجاب نماد یک تفکر اسلامی است و برای سیاست‌های غربی خطر آفرین است؛ چون اسلام است که تفکر ظلم ستیزی را اشاعه می‌دهد، اسلام است که تفکر وحدت مسلمین در همه دنیا، بدون مرز و یا منطقه‌ای خاص را اشاعه می‌دهد به عبارتی هر مسلمانی در هر گوشه‌ای از جهان بدون اینکه به دنبال قومیّت یا ملیّت خاصی باشد، به صرف مسلمان بودن، وحدت و انسجام اجتماعی را پایه ریزی می‌کند و یک قدرت بزرگ فرامنطقه‌ای را ایجاد می‌کند که مقررات ظلم ستیزانه و عدالت‌خواهانه دارد و این با منافع اقتصادی و سیاسی سیاست‌های بزرگ جهانی در تعارض است. به عنوان مثال وقتی یک زن به ارزش حجاب پی می‌برد و آن هویت والای خودش را پیدا می‌کند، آن عزت نفسی که در سایه آموزه‌های حجاب به وی برگردانده می‌شود، دیگر نمی‌تواند کالای مصرفی باشد و حتی نمی‌تواند مصرف گرا باشد. لذا آن سیاست‌های اقتصادی که در این خصوص وجود دارد با شکست مواجه می‌شود؛ یعنی یک زن محجبه دیگر مشتری افراطی کالا و خدمات آرایشی، جراحی‌های زیبایی و تمام خدماتی که در این راستا هست، نخواهد بود. این امر ثروت هنگفتی که برای صاحبانش به ارمغان می‌آورد را از دست خواهد داد. تصور کنید جمع کثیری از زنان جهان به یک چنین تفکری گرایش پیدا کنند، در آن صورت سیاست‌های کلان اقتصادی فلج می‌شود.

وی افزود: از سویی هم آنها می‌خواهند زنِ جوامعِ مسلمان فلج شود چون آن نیروی کارآمد اشتغال و تخصصی از بین می‌رود و تمام فکرش درگیر مباحث آرایشی و جراحی‌های زیبایی می‌شود و تمام وقت مفیدش در این مراکز تلف خواهد شد بدون اینکه از لحاظ محتوایی یا به لحاظ عملکردش برای خانواده و یا جامعه مثمر ثمر باشد. به عبارت دیگر زنِ مصرف گرا بیشتر در خدمت آن سیاست‌ها قرار می‌گیرد. پس بهم ریختن این نظام سلطه، می‌تواند یک هراس بزرگ برای چنین سیاست‌هایی ایجاد کند.

اسلام بزرگ‌ترین مانع نظم استعماری جهان

نقاشان در پایان تصریح کرد: آزادی مطلق هیچ جای دنیا وجود ندارد و همه جا بر اساس مصالح مردم و آرمان‌های آن جامعه حدی از آزادی تعریف می‌شود اما در مقام تحلیل می‌توان گفت در جوامع غربی اگر زن مسلمان حجاب داشت، حقوق کسی تضییع نمی‌شود و اگر یک زن محجبه در جامعه حضور یابد، به کسی آزاری نمی‌رسد. اما در جامعه اسلامی اگر یک زن بدون حجاب در سطح جامعه بخواهد فعالیت کند، این امر نه تنها به حدود شرعی آسیب زده و حکم خدا را نقض می‌کند بلکه به دیگر افراد مسلمان جامعه هم آسیب می‌رساند. چرا که حجاب جز مسلّمات دین اسلام است و امری نیست که هر کسی در مورد آن اظهار نظر کند. در جوامع اسلامی بر اساس حکم خداوند قانون وضع می‌کنند و طبیعی است عدم رعایت این قانون، یک نوع هنجارشکنی محسوب می‌شود. از سویی به لحاظ سیر تاریخی نیز قبل از ورود اسلام به ایران، بحث پوشش زنان به شکل قابل توجهی وجود داشته و لباس قومیّت های مختلف و محلی نیز دالّ بر این مدعاست.

این کارشناس علوم قضائی و حقوق حکومتی و مشاور حقوقی بین فرهنگی در دادگاه عالی آلمان، در بخشی از سخنانش اشاره کرد: بحث حجاب در دین اسلام نسبت به دیگر ادیان، جنبه تبلیغی و جهان شمولی دارد. لذا برای سیاست‌های کلان خطرآفرین و هراس‌انگیز است. اگر دین اسلام همانند سایر ادیان فقط جنبه عبادی محض بود، دیگر نگرانی برای کسی نداشت. وقتی مسئله ساز هست که بخواهد تفکر دنیا را تغییر دهد و به سمت عدالت خواهی و ظلم ستیزی ببرد، در سمت و سویی فرامنطقه‌ای حرکت کند و بدون توجه به رنگ، نژاد و یا ملیّت و قومیّت افراد، هر کسی از هر گوشه‌ای از جهان احتیاج به کمک داشت، سایر مسلمانان به کمک آنان بشتابند. این نظم استعماری جهان را به هم می‌ریزد و لذا نمی‌خواهند کسی به این سمت گام بردارد.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی «چراغ» در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می‌رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

http://www.reihane.ir/p/5641

برچسب:
بدحجابیبرنامه تلویزیونی چراغحجاب و عفاف

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
بانوی نخبه ایرانی: حجاب برای نظام سرمایه‌داری خطر آفرین است
پست بعدی
کتاب تربیت عفیفانه؛ الگوی مناسب برای مادران و اولیاء دغدغه مند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست