یکشنبه 15 تير 1399

این سایت را صفحه خانگی خود کنید      این سایت را به لیست علاقه مندی های خود بیافزایید
طبق روايات، مساجد زنان، خانه آنهاست و به نماز جماعت نروند؛ ولى وضع كنونى جهان مى طلبد حضور زنان در جوامع چشمگير باشد.
در اين باره گفتنى است، برخى از روايات، ناظر به مقام تعارض يا تزاحم حقوق و تكاليف و مسئوليت هاست. به عبارت ديگر هر گاه حضور زنان در مساجد براى عبادت، مزاحم انجام وظيفه مادرى نسبت به فرزندان و يا همسرى باشد و يا نحوه حضور در تعارض با ساير ارزش هاى اسلامى باشد مثلاً حضور در جمعه و جماعات بهانه يا باعث اختلاط زن و مرد گردد، نارواست. بنابراين، مساجد زنان، خانه آنهاست و چنانچه زنانى به قصد قربت دوست داشته باشند در مسجد عبادت كنند ولى به دليل موانع يادشده، فرصت حضور نيابند؛ خداى متعال همان ثواب عبادت در مسجد را به آنها عنايت خواهد كرد.
بنابر آنچه گفته شد؛ اسلام با وضع چنين قوانينى بيش از پيش به تحكيم خانواده و حفظ شخصيت زن مى انديشد و شخصيت زن و تحكيم خانواده از نظر اسلام اهميت بيشترى دارد. همچنين حضور در جماعت و جمعه، معمولاً با دشوارى هايى همراه است از اين رو اسلام براى رعايت حال زنان و نيز برداشتن رنج و مشقّت شركت در نماز جمعه و جماعت، اين تكليف را از آنان برداشته است. اگر چه در اسلام سفارش شده است تا زنان نمازشان را در منزل بخوانند و اين براى آنان از حاضر شدن در جماعت و مسجد بهتر است. امام صادق عليه السلام فرمود: «خير مساجد نسائكم البيوت؛ بهترين مساجد براى زنان شما، خانه هايتان است». [1] اما اين بدان معنا نيست كه از نظر ثواب محروم بمانند زيرا اين با عدل خدا سازگار نيست كه راه كسب ثواب را مسدود نمايد بلكه همان ثواب جماعت به وى داده مى شود. پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله فرمود: «صلاة المرأة وحدها فى بيتها كفضل صلاتها فى الجمع خمسا و عشرين درجة؛ نماز زن به تنهايى در خانه اش، مانند فضيلت نماز وى در جماعت است با بيست وپنج درجه». [2] كما اينكه در باب جهاد هم همين گونه است يعنى اگر زنان از حضور در ميدان جنگ منع شده اند و تكليف از آنان برداشته شده است و تنها مردان هستند كه به ميدان جهاد و مقام مجاهد دست مى يابند اما در مورد زنان هم براى جبران ثواب جهاد خوب شوهردارى قرار داده شده است.
پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله فرمود: «جهاد المرأة حسن التبعل لزوجها؛ جهاد زن، نيكو شوهردارى است». [3] البتّه زنان مى توانند با حفظ حجاب كامل و شئون اسلامى در نماز جماعت و جمعه حضور پيدا كنند و نمازشان نيز صحيح است و اگر حضور ايشان جنبه دفاع از دين، ولايت و نظام اسلامى باشد، ترجيح دارد چنان كه حضرت زهرا عليهاالسلام در مسجد حضور پيدا كرد.
پی نوشت ها:
1. علامه مجلسى، بحارالأنوار، ج80، ص371، ح32
2. علامه مجلسى، بحارالأنوار، ج80، ص371، ح31
3. همان، ج100، ص247، ج28
   1398/2/7 17:04    تعداد بازدید :  682


نظرات بازدیدکنندگان
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
* متن کامنت :
 
 
 

خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود
تعداد بازدید : 682
5.5/10 (تعداد آرا 10 نفر )


 
  |صفحه اصلی| | اخبار | |طرحها و خدمات| | اندیشه | |گالری تصاویر| | فروشگاه | | پیوندها | |چند رسانه ای| | دانلود | |مشاوره حجاب| |نقشه سایت| | درباره ما | | تماس با ما |  
کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر می باشد. تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.