مهم ترین بستر حضور زنان در دوران پهلوی

به گزارش روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ، چهل و نهمین و پنجاهمین قسمت فصل سوم برنامه چراغ یکشنبه ۱۰بهمن ماه و سه شنبه ۱۲بهمن ماه بروی آنتن شبکه ۵ سیما می رود. طبق روال فصل سوم برنامه که هر هفته یکی از چالش ها و مسائل جدی شبکه مسائل عفاف و حجاب مورد بررسی قرار می گیرد، این هفته نیز برنامه چراغ چالش جدیدی را مورد بررسی قرار داده که سوال نظرسنجی برنامه هم محسوب می شود و عبارتست از:
مهم ترین بستر حضور زنان در دوران پهلوی در چه عرصه ای بود؟
الف) جلوه گری های جسمی
ب) ارزش ها و کمالات انسانی
چالش این هفته با حضور میهمانان ارجمند «رکسانا الیزابت اسعد» آرژانتینی تبار، جامعه شناس، محقق و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی و علوم اسلامی که در رابطه با انقلاب اسلامی کشورمان پژوهش ‌های زیادی انجام داده‌ اند. وقتی از آرژانتین به ایران آمد و مسلمان شد نام معصومه را انتخاب کرد. در حال حاضر هم خودشان و هم دختران و همسرشان مبلغان بین ‌المللی دین اسلام هستند. مسلط به زبان انگلیسی، عربی، فارسی و سالهای زیادی در کشورهای مختلف اسپانیایی زبان به تبلیغ دین اسلام پرداختند. دیگر میهمان برنامه «نعیمه اسلاملو» نویسنده، پژوهشگر و یکی از زنان موفق کشورمان که در حوزه ی زنان در اندیشه ی انقلاب اسلامی فعالیت می کنند و با فعالیت تخصصی در عرصه ی زن، بیش از ۲۰ عنوان کتاب تألیف کرده اند، خواهد بود.


اسعد گفت: مبارزه با حجاب محدود به دوره ی پهلوی نبود بلکه همزمان در کشورهای دیگر نیز هجمه هایی علیه حجاب وجود داشت. از جمله اینکه شرط تحصیل در مدارس برای دختران با پوشش هایی خاص بود که در نتیجه امکان تحصیل را برای زنان مسلمان و محجبه منع و محدود می کرد. این در حالی است که پس از انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) با برگزاری نهضت سواد آموزی برای عموم مردم الگویی در جهان شد؛ چرا که نشان داد اولین معیار انقلاب اسلامی برقراری تساوی بین عموم مردم بود و این حاکی از ارزشگذاری این نظام نسبت به جایگاه انسان هاست.
اسلاملو نیز با اشاره به ظلم تاریخی نسبت به زنان گفت: زنان ذاتاً مورد توجه قرار گرفتن و تحسین شدن را دوست دارند و میل به دیده شدن در میان آنها انکار ناپذیر است. اما باید توجه داشت که برای دیده شدن و مورد تحسین واقع شدن چه بُعدی از ابعاد وجودیشان را مورد استفاده قرار می دهند؟ مبنای فکری حاکم جامعه در دوران پهلوی و معیار ارزشگذاری زن بر اساس جذابیت های ظاهری بود. شاخص هایی که حتی بیان آنها هم شرم آور است ولی در آن زمان در رسانه و یا تصاویر مجلات و سردرب سینماها عرصه ی رقابت را برای زنان تعریف و مشخص می کرد و از سوی دیگر با کشف حجاب و مبارزه با حجاب اسلامی مانع از حضور زنان محجبه در عرصه های اجتماعی می شد. این در حالی است که معیار ارزشگذاری زنان در انقلاب اسلامی بر مبنای تکریم زن و شکوفایی استعدادها و توانمندی های آنان در عرصه های مختلف بوده که آمار نیز دلالت بر محقق شدن این مسیر دارد.

لازم بذکر است برنامه چراغ، به تهیه کنندگی مصطفی هیودی و سردبیری محمدحسن زمان وزیری و نویسندگی نعیمه اسلاملو کاری از گروه اجتماعی شبکه ۵ سیما است و فصل سوم آن در ۵۲ قسمت تهیه و یکشنبه و سه شنبه هر هفته حوالی ساعت ۱۰ شب بروی آنتن می رود.
برای شرکت در نظرسنجی برنامه، نظرات و پاسخ خود را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۵۴۷ ارسال فرمایید.

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ

https://www.reihane.ir/p/17119

برچسب:
برنامه چراغحجابحضور اجتماعی زندوران سیاه پهلویکرامت زن

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
پهلوی به روایت پهلوی | مافیای مواد مخدر از نوع درباری: اشرف پهلوی خواهر شاه یکی از سردمداران قاچاق مواد مخدر
پست بعدی
ماجرای بدحجابی ها و یک مطالبه ملی/ روایتی از خواهر مسیح علی نژاد و دختران خیابان انقلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست