افسران افسونگر در این برهوت نعمت است

تک کاراکترهای ماندگار ایرانی در برابر دریای بی انتهای کاراکترهای غربی نشان می‎دهد که ما با سیاستگذاری مشخص و مدونی وارد این عرصه نشدیم و با نبود نظارت، این عرصه را به‌طور کل رها کردیم. در این فضا است که اکثر کارشناسان حاضر در نشست رونمایی از مجموعه سه جلدی افسران افسونگر (جادوگران برهنه، سفیران آمریکایی و پیشوایان هرزه) اعتقاد داشتند باید از تولید و انتشار چنین کتاب‏هایی تقدیر کرد.

تک کاراکترهای ماندگار ایرانی در برابر دریای بی ‎انتهای کاراکترهای غربی نشان می‎دهد که ما با سیاستگذاری مشخص و مدونی وارد این عرصه نشدیم و با نبود نظارت، این عرصه را به‌طور کل رها کردیم. در این فضا است که اکثر کارشناسان حاضر در نشست رونمایی از مجموعه سه جلدی افسران افسونگر (جادوگران برهنه، سفیران آمریکایی و پیشوایان هرزه) اعتقاد داشتند باید از تولید و انتشار چنین کتاب‏هایی تقدیر کرد. شخصیت‎ها در مجموعه سه جلدی افسران افسونگر در سه گروه دسته ‏بندی شده ‎اند. جلد اول با محوریت شخصیت‎های دختر با نام «جادوگران برهنه»، جلد دوم با عنوان «سفیران آمریکایی» با محوریت شخصیت‎های پسر و جلد سوم با عنوان «پیشوایان هرزه» با محوریت تحلیل شخصیت‎های الگوساز برای نوجوانان نوشته شده است. این مجموعه علی‎رغم اینکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نشر دارد، قرار نیست توزیع عمومی داشته باشد. بر روی هر سه جلد این کتاب درج شده است که این مجموعه «ویژه مدیران و کارگزاران، معلمان، کارشناسان و فعالان تربیتی و فرهنگی و پدران و مادران» است. امروز در سالن سلمان هراتی حوزه هنری، این مجموعه سه جلدی با حضور دکتر بشیر حسینی، خانم نعیمه اسلاملو (نویسنده اثر)، آقای وزیری و دکتر احمدی و علاقه مندان به حوزه کودک و نوجوان رونمایی شد.
کتابی برای شناخت واقعی شخصیت‌های غربی

در ابتدا آقای وزیری به ابعاد مختلف محتوایی مجموعه سه جلدی افسران افسونگر پرداخت. او گفت: مجموعه سه جلدی افسران افسونگر حاصل پژوهش عمیق و چندساله بر روی شخصیت‌های ساخته شده توسط جبهه معارض در عرصه کودکان و نوجوانان است. این مجموعه تلاش کرده است تا با تکیه بر نتایج مستند و ارائه واکنش‌های جهانی و بدون پیش‌داوری، مخاطب را به یک شناخت واقعی از این شخصیت‌ها و اهداف پشت پرده تدارک دیده شده برای آنها آگاه کند. در انتخاب شخصیت‎ها نیز نقش جهانی شخصیت‎ها، چرخه تجاری سازی و تعدد و تنوع آنها، زنده بودن آنها پس از چندین سال، برای ما موضوعیت داشته است. شناسنامه شخصیت‎ها و فیلم‎ها و انیمیشن‎های این حوزه، سبک زندگی آنها، چگونگی القای ناخوادآگاه اجزای این سبک زندگی و پرداخت به مبانی فرهنگی و تمدنی غرب به‌عنوان خاستگاه اصلی این سبک زندگی از جمله کارهایی است که در این مجموعه صورت گرفته است. ما در نهایت نیز راهکارهای مواجهه و تربیت کودکان و نوجوان با نگاه آسیب‎شناسانه را برای مدیران و کارگزاران، معلمان، کارشناسان و فعالان تربیتی و فرهنگی و پدران و مادران دغدغه‎مند در این حوزه ارائه دادیم.

ای کاش با پرداختمان حوزه اثر کتاب را محدود نمی‏کردیم

در ادامه دکتر احمدی، سخنان خود را با تشریح پیشینه پرداختن به شخصیت‎ها شروع کرد. او گفت: ما سال‎ها پیش در مرکز صبای صداوسیما، جلساتی با همین محور داشتیم که هیچ کدام از این جلسات خروجی قابل لمسی نداشت. وقتی علت را هم می‎پرسیم معمولا دلیل آورده می‎شود که بودجه کافی وجود ندارد و… در این شرایط من وقتی این سه جلد کتاب را دیدم اول گفتم که خدا را شکر. چون چنین کارهایی نیاز به تحقیقات زیادی دارند، منتهی وقتی بر روی جلد کتاب‎ها متمرکز شدم دیدم که این کارها کاری نیست که بتوان آن را به راحتی در بین عموم توزیع کرد. ای کاش جوری این کتاب‎ها صفحه ‏آرایی و عنوان برایش انتخاب می‎شد که دیده شدن اثر را با محدودیت روبه ‎رو نمی‎کرد و توزیع عمومی داشت. از طرف دیگر چون در حوزه کارهای انجام شده هم ما تبلیغات مناسب نداریم، چنین پرداختی هم بر ضعف‎های ما در حوزه تبلیغات اضافه می‎شود و این یک محدودیت جدی است. شما فرض کنید یک فرد وقتی عنوان «پیشوایان هرزه» را می‎بینید کنجکاو می‎شود که ببیند در این کتاب چیست، ولی وقتی ورق می‎زند و به عکس‎هایی می‎رسد که متاسفانه بچه ها شیفته این شخصیت‎ها هستند کتاب را کنار می‎گذارد. من نمی‎خواهم نقد منفی داشته باشم، ولی ما علاوه بر نقد این الگوها باید خودمان هم الگو معرفی کنیم. ما در جامعه خودمان الگو کم نداریم. شهدای ما می‎توانند قهرمان جوان ما باشند، ولی متاسفانه کسی کار نکرده و دل نسوزانده است.

خدا را شکر که الان چنین اثری داریم

آنگونه که در پوسترهای طراحی شده در نشست اعلام شده بود، دکتر بشیر حسینی، سخنران ویژه این مراسم بود. دکتر حسینی از هر نوع نقدی بر اثر پرهیز کرد و صحبت‎های خود را این‌گونه شروع کرد که «فارغ از نقدهایی که به این کتاب وارد است که بر هر اثر دیگری هم نقد وارد است و یک اثر قرار نیست تمام قله ها را فتح کند، من خدا را شکر می‎کنم که الان چنین اثری داریم. این مجموعه یک گام تولیدی و رو به جلو است.» او اضافه کرد: این اثر را باید با زمانی مقایسه کنیم که هیچ اثری نداشتیم. من از همین بعد می‎خواهم از بزرگوارانی که زحمت تولید این اثر را کشیدند تشکر کنم. دکتر حسینی به وظایف نهادهای مختلف و مشخصا حوزه هنری در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرده و افزود: حوزه هنری زمانی با شکرستان و… در این حوزه ها پیشگام و پیشتاز بود. من نمی‎خواهم تلخی‎ها رو بگویم. امید و آرزوی من این است که ان‎شاءالله حوزه هنری مجدد به دهه ۸۰ برگردد و این راه را از سر بگیرد. و خود ما هم باید بدانیم که بچه های ما خیلی بیشتر از عکس‌هایی که در این سه جلد کتاب آمده، دیدند. معمولا شخصیت‎ها برای کودک سه کار جدی می‎کنند. اولین کار شخصیت این است که تیپ ایده‌آل و افق را به کودک معرفی می‎کند. دومین کار این است که آرام‌آرام گونه شناسی می‎کند و خوب و بد را تعریف می‎کند. کار سوم شخصیت‎ها تعریف سبک زندگی است. خوشبختانه مجموعه سه جلدی افسران افسونگر خواسته یا ناخواسته هر سه بعد شخصیت‎ها را به‌خوبی تحلیل کرده و باید بدانیم که این مجموعه سه جلدی از این جهت کار مقدس و ارزشمندی است و فقط خواهش من از دوستان است که این کار را کار آخر ندانند.

باید بر ناخودآگاه ذهن کودک ورود کرد

خانم اسلاملو، نویسنده کتاب نیز در آیین رونمایی از سه‎گانه خود گفت: بابت این مجموعه زمان طولانی صرف شد. چون ما یک مجموعه مردمی هستیم و باید تمام هزینه‎های کار را خودمان متقبل می‎شدیم. از طرف دیگر دریای شخصیت‎های غربی انتها نداشت و اواخر کار برای ما سخت شده بود. تحلیل‎هایی هم که در اینترنت و فضای مجازی با نگاه ارزشی به این شخصیت‎ها وجود داشت خیلی سطحی بود و بیشتر مخاطب را عصبانی می‏کرد. لذا در این کتاب‌ها تمام سعی‌مان این بود که به تحلیل‎ها عمق دهیم تا مخاطب هم بتواند دلیل آسیب بودن این شخصیت‎ها را بیشتر درک کند. برای این کار به این نتیجه رسیدیم که باید وارد ناخودآگاه ذهن کودکان شویم. این دقیقا کاری است که شخصیت‎های غربی بر روی آن متمرکز هستند و ما هم تلاش کردیم پشت پرده تاثیرگذاری آنها بر ناخودآگاه ذهنی کودکان را در این سه جلد بیان کنیم.

منبع: حلقه وصل

https://www.reihane.ir/p/18943

برچسب:
افسران افسونگرپیشوایان هرزهجادوگران برهنهسبک زندگیسفیران آمریکاییکتابنعیمه اسلاملو

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
‏گیلان/برگزاری پویش مردمی «چرا حجاب»‏
پست بعدی
‏رشت/برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب‏

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست