نسبت غیرت مردان با مسئولیت پذیری و نقش حمایتگری آنان

غیرت مردان نسبت به نوامیس حاکی از مسئولیت پذیری و نقش حمایتگری آنان است.

به نقل از روابط عمومی برنامه «چراغ» شبکه ۵، این برنامه در هفته جاری میزبان «شمیلا رضایی» وکیل پایه ی یک دادگستری عضو کمیسیون حمایت از حقوق مادران، کارشناس ارشد رشته ی حقوق اقتصادی و با سابقه ی فعالیتی نزدیک به بیست سال وکالت در حوزه ی حقوقی و مشاور حوزه ی خانواده، بود.
رضایی با اشاره به نقش مردان در حفظ جامعه عفیف گفت: نقش حمایتگری مردان نسبت به زنان و دختران و همچنین مدیریت نگاه و رفتار و داشتن غیرتِ به جا از جانب مردان، در تداوم و تشکیل جامعه ی عفیف بسیار موثر است. گاهی برخی افراد غافل اند از اینکه حیا امری فطری در انسان و به خصوص در میان زنان است. پرونده ای داشتم که می گفت همسر من در جمع های خانوادگی روسری از سر من بر می دارد و می گوید اینها أُمل بازی است و با ژست روشنفکری که داشتند موجب ناراحتی همسرشان می شدند و به مرور خانم نمی توانست با این خواسته های بی حد و مرز همسرش کنار بیایند. این طرز برخورد ناشی از عدم مسئولیت و احساسِ کمبود شخصیت آن مرد است. علیرغم اینکه خانم خیلی هم پایبند حجاب نبود ولی در آن حد هم ولنگار نبود و همانطور که گفتم بر اساس فطرت حیامند خود درخواست های همسرشان را نمی پسندید. در واقع عدم مسئولیت پذیری مرد و نگاه ابزاری او به زنش، ناشی از ژست روشنفکری او در میان جمع و اقوام بوده تا بدینوسیله به آنها ابراز کند که زن زیبایی دارد. همانند برخی که پُز ماشین لوکس و مدل بالای خود را می دهند.
رضایی در پاسخ به سوال مجری ادامه داد: مهمترین نقش مرد در خانواده، نقش حمایتگری و ابراز محبت به ویژه نسبت به فرزندان دختر است که مانع از ورود آنها به محیط های ناسالم می شود. چه بسا بی توجهی پدران آسیب های زیادی وارد می کند. گاهی سختگیری و افراط و تفریط پدران منجر می شود که دختران به محیط های بدی وارد شودند. اما معضل دیگر رها کردن دختران است به بهانه ی اینکه دیگر قدرت کنترل آنها را ندارند. انسان تا زمانی که زنده است باید برای بهتر زندگی کردن تلاش کند و این تلاش صرفاً در زمینه مادی نباید باشد. اگر دختر یا پسر وارد رابطه با جنس مخالف شود، این ناشی از تربیت و عدم امنیت روحی و روانی آن فرزند است. همچنین محیط نامناسب در خانواده، نوع تعامل پدر و مادر در خانواده و یا حتی استفاده از ماهواره و محیط ناسالم خانواده از جمله علل روی آوردن فرزندان به روابط خارج از چارچوب و با جنس مخالف است.
وی خاطر نشان کرد: نقش مردان در خانواده بسیار مهم است. در اولین گام باید در انتخاب همسر دقت کرد تا انتخابی درست داشت. طی سالهای گذشته انتخاب همسر بر اساس معیارهای اسلامی بود ولی امروزه در برخی موارد از دختران استفاده ابزاری می شود و با محبت های بیجا موجب انحراف دختران می شوند. وقتی جامعه بیمار شود، انتخاب درستی هم شکل نخواهد گرفت. گاهی خیانت یکی از زوجین بعد ازدواج صورت می گیرد. مثلاً پرونده ای داشتیم که خانم با وجود اینکه دو فرزند داشتند، دلبسته ی فرد دیگری از دوستان خانوادگی که به منزل آنها رفت و آمد می کرده است، شده بود. باید دانست عموما این مشکلات تحت تاثیر فیلم های ماهواره و الگو پذیری آنهاست. خانواده ها باید آگاه باشند که اثرپذیری از آن فیلمها غیر قابل انکار است. چون تحت تاثیر آن فیلمها ناخودآگاه حریم ها رعایت نمی شود. وقتی من با آن خانم صحبت کردم که پس تکلیف فرزندانت چه میشود؟ گفت: پس خودم چی؟ لذا همین خودخواهی ها منجر به فروپاشی خانواده ها می شود.
نفس رفت و آمد مشکلی ندارد اما عدم رعایت حریم ها در این روابط است که مشکل ساز می شود. زن و مرد نسبت به هم متعهد هستند و حفظ حریم ها در روابط و رعایت حجاب و عفاف هم جزئی از این تعهد زوجین نسبت به هم محسوب می شود. باز پرونده ای داشتم که خانم قبل از عقد پذیرفته بودند که مطابق میل آقا رفتار کنند ولی بعد از عقد رابطه آنها به هم خورده بود. چون خانم قائل بودند که داشتن دوست اجتماعی ایرادی ندارد! برخی موارد ناشی از انتخاب نادرست است و گاهی هم زمینه فراهم نیست تا زندگی سالم حفظ شود.

رضایی در پاسخ به سوال مجری درخصوص اولویت داشتن مباحث اقتصادی تصریح کرد: به لحاظ حقوقی هم نمی توان منکر وجود مشکلات اقتصادی شد و این مسائل فشار مضاعفی را در حال حاضر بر عموم افراد وارد می کند ولی بیشتر مشکلات ناشی از عدم رعایت حریم های اخلاقی است. مشکلات اقتصادی تاثیر دارد ولی زمینه ساز نیست و نقش اصلی بر مسائل اخلاقی است. بسیاری از زنان در زندگی با کم و زیادش می سازند ولی وقتی جنبه ی وفاداری و عدم تعهد زوجین نسبت به هم از بین می رود، بنیان خانواده ها نیز متلاشی می شود. برای مثال پرونده ای داشتم که خانم، استاد دانشگاه بود و می گفت همسرم دائم پای ماهواره هست و از من دائم می خواهند خودم را شبیه آن بازیگران و شخصیت های ماهواره کنم و من در توانم نیست. این نادیده گرفتن توانمندی خانم و موقعیت اجتماعی او و نگاه ابزاری به زن از جانب مرد، زمینه ساز بروز مشکلات بین آنها شده بود. خانم می گفت که خیلی پایبند حریم ها نیست و با جنس مخالف هم دست می دهد چون برایشان عادی است. طی جلسات مشاوره با راهکارهایی که دادیم و خودشان هم تلاش کردند، توانستند مدیریت کنند و الحمدلله زندگی خوبی دارند.
وی افزود: گاهی در جامعه دیده می شود علیرغم اینکه برخی خانمها پوشش خوبی دارند، باز هم نسبت به آنها تعرض می شود. این نشان دهنده ی بیماری جامعه است و بی اهمیتی مردان نسبت به همسر، ناموس و بی غیرتی حاکی از دور شدن از ارزش ها! به عبارتی به هر میزان که از ارزش ها دوری کنیم و حریم های لازم را رعایت نکنیم دچار مشکل می شویم. وقتی جامعه ای بیمار هست طبیعتا این مشکلات دامن خانواده های مذهبی را هم می گیرد. بنابراین همه ی مردم خصوصا مردان نقش مهمی در حفظ امنیت و سلامت جامعه دارند. از سویی خانمها باید مطالبه ی جامعه ی عفیف را داشته باشند؛ چون اولین و بیشترین کسی که از بی غیرتی و بی عفتی مردان و یا دیگر افراد جامعه آسیب می بیند، خانم ها هستند و بعد هم فرزندان و چه بسیار خانواده هایی که آسیب می بینند و از هم پاشیده می شوند. لذا نقش زنان برجسته و با اهمیت تر است. زن هست که می تواند در سایه آرامش و امنیت محل امنی هم برای تربیت سالم فرزندان و هم محل امنی برای همسرش درست کند. مردان هم باید کمک کنند و هر دو در کنار هم کمک کنند. تمام مسئولین هم باید تمام هم و غمشان تامین آرامش مردم و اجتماع باشد. این حق مردم است.
این وکیل دادگستری در بخشی از سخنانش اشاره کرد: مراجعه کننده ای داشتم که همسرشان پزشک بود و از رفتار صمیمی همسرشان با دیگر زنان ناراحت بود. از ایشان پرسیدم آیا خودتان حریم ها را رعایت می کنید؟ گفت: نه! ما با دوستانمان مثل خواهر و برادر هستیم و هیچ حسی نسبت به هم نداریم. گفتم: بله در ابتدا حسی وجود ندارد اما اگر شما بخواهید زندگی سالمی داشته باشید و اگر بخواهید همسرتان رفتار درستی داشته باشد، خودتان باید این زمینه را فراهم کنید. وقتی شما خودتان در تعامل با دیگر مردان و همکاران حریم ها را رعایت نمی کنید طبیعتا همسرتان هم کم کم به این سمت ترغیب می شود. بعد از مدتی گفتگو خانم گفت من اصلا اینطوری به موضوع نگاه نمی کردم. فکر می کرد رفتار خودش درست است. لذا گاهی افراد تحصیلکرده هم متوجه آثار این نوع رفتارها نیستند و پایبندی به اصول اخلاقی و ارتباطی به سطح اجتماعی و میزان تحصیلات ربطی ندارد و همه باید رعایت کنند.
پرونده دیگری داشتم که آقا موقعیت شغلی بالایی داشت و می گفت من اصلاً اهل این حرفها نبودم و توجهی نمی کردم به خانم ها، ولی این خانم که منشی من بود اینقدر با عشوه گری و جلوه گری به سمت من می آمد که الان هیچ چیز برایم مهم نیست و فقط می خواهم با او ازدواج کنم. او این حرفها را در حضور همسرش می زد و می خواست بخاطر موقعیت شغلی اش این مسئله پنهان باشد تا آبرویش هم حفظ شود و خانواده ی عروس و یا دامادش هم متوجه این مسئله نشوند. به او گفتم پس شما می دانید که کارتان اشتباه است که سعی در مخفی کردن آن دارید؟ ولی متاسفانه عدم رعایت حریم ها منجر شد که این مشکلات پیش بیاید و زنش طلاق بگیرد. مرد هم با همان منشی ازدواج کرد و با این سطح از خودخواهی و خودبینی، سبب شد آبرویش پیش خانواده ی عروس و دامادش از بین برود به گونه ای که آقا می گفت من دیگر نمی توانم با آنها رو در رو شوم.
لازم بذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۲ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می کند.

@cheragh_tv5 در فضای مجازی دنبال کنید.

برای دیدن برنامه های این هفته میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.telewebion.com/program/63845

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ

https://www.reihane.ir/p/16922

برچسب:
برنامه چراغحجابحریم بین زن و مردغیرت مرداننامحرم

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
آیا عموم مردان جامعه به نقش خویشتن داری، محافظتی و حمایتی خود در حفظ جامعه ی عفیف به درستی عمل می کنند؟
پست بعدی
غیرت یک نگهبانیِ آگاهانه و مسئولانه نسبت به حریم خانواده، قانون و نسبت به همه چیز محسوب می شود

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست