چالش هفته هفتم:تمرکز و بازدهی در کدام محیط آموزشی بالاتر است؟

به گزارش روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ، سیزدهمین و چهاردهمین قسمت فصل سوم برنامه چراغ یکشنبه ۳۱مرداد و سه شنبه ۲ شهریورماه بروی آنتن شبکه ۵ سیما می رود. طبق روال فصل سوم برنامه که هر هفته یکی از چالشها و مسائل جدی شبکه مسائل عفاف و حجاب مورد بررسی قرار می گیرد، این هفته نیز برنامه چراغ چالش جدیدی را مورد بررسی قرار داده که سوال نظرسنجی برنامه هم محسوب میشود و عبارتست از:
تمرکز و بازدهی در کدام محیط آموزشی بالاتر است؟
الف) محیطی که از پوشش های سنگین و باوقار استفاده می شود و حریم زن و مرد رعایت می شود.
ب) محیطی که لباس های تحریک کننده استفاده می شود و حریم زن و مرد رعایت نمی شود.
چالش این هفته با حضور میهمانان ارجمند دکتر «فاطمه منتظری» پژوهشگر، محقق و مترجم تعداد زیادی از مقالات و کتب علمی اسلامی از زبان آلمانی به فارسی، مشاور و مبلّغ خانواده، دکترای تکنولوژی آموزشی و مدرکBBA مدیریت اجرایی خواهند بود. میهمان دیگر این هفته « مرضیه غلامی» کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مدرس دانشگاه، مشاور در دانشگاه و همچنین مشاور در چندین مرکز مشاوره.
فاطمه منتظری با اشاره به این مقوله که وقتی صحبت از آموزش می شود روح و روان انسان مخاطب است، گفت: اگر در تمام جهان نگاه کنید افرادی که در حوزه‌های آموزشی فعال هستند، اصولا از لحاظ ظاهری انسان‌های ساده‌زیستی هستند و از انواع به‌اصطلاح تجملاتی که در بحث لباس هست یا حالا آرایش و این‌ها پرهیز می‌کنند. اعم از سیاسیون، افراد فرهنگی، اندیشمندان، فیلسوف‌ها همینطور هستند. اصلا در دنیا بحث آرایش به آن صورت در سطوح علمی نداریم، چون وقت این را کار را ندارند؛ وقتی را که می‌خواهند صرف بکنند تا یک ظاهر به قول‌ معروف پر آب و تابی را بسازند، برای رفع آن ولع و تشنگی علمی که دارند سپری می کنند. بر اساس خلقت، زن صاحب ثروت دل فریبی و دل ربایی است و برای حضور و ظهور اجتماعی باید این ثروتش را مدیریت کند وگرنه در محیط اجتماع بویژه در محیط های آموزشی اختلال هواس ایجاد می کند و تمرکز افراد را به هم می ریزد و از بحث اصلی جدایشان می کند. آن چیزی‌که آمار بین المللی نشان می‌دهد، حاکی از اینست که امروز تمایل تمام کشورها به جدا کردن یا حالا بگوییم به تعبیری محدود کردن ارتباط آقایان و خانم‌ها در محیط‌ های آموزشی هست. در مراودات به اصطلاح عادی و بیرونی که ما در اجتماع بیرونمان داریم ما نمی‌توانیم در آن مدت زمان‌های کوتاه به هویت پنهانی افراد پی ببریم، چه خانم چه آقا، بنابراین فرصتی برای شناخت انسان‌ها نیست، پس بایستی یک راه معتدل و مطمئنی را پیدا کنیم همان‌طور که قرآن می‌فرماید اگر کسی هست که دلش بیمار است نتواند به شما آسیبی برساند، ببینید یک احتیاط به اصطلاح مدرن بسیار بسیار حکیمانه است که انسان یک طوری حضور اجتماعی داشته باشد که سلامت اجتماعی افراد جامعه نیز حفظ شود. مثلا الان که ما در ایام کرونا باید ماسک بزنیم، بین آدم‌ها آدم‌های بیمار هستند، ناقل هستند و آدم‌های سالم هم هستند، ما چگونه می‌توانیم بفهمیم چه کسی ناقل است یا نیست؟ پس احتیاط کرده و از ماسک استفاده می کنیم، آیا ماسک محدودیت هست یا نیست؟ ولی با این وجود، افراد این را پذیرفته اند به خاطر حفظ سلامتی خودشان و حفظ سلامتی اجتماع‌ از ماسک استفاده کنند. این به نوعی مدنیت است.

مرضیه غلامی نیز در برنامه خود با اشاره به چالش برنامه عنوان کرد: در تمام جوامع دنیا مثلاً در دانشگاه های مختلف دنیا یک پوشش مشخصی برای دانشجویان و دانش آموزان در نظر گرفته می شود که فارغ از بحث متحد الشکل شدن افراد در محیط آموزشی، در اصل به منظور افزایش راندمان علمی بالاتر است. واقعیت این است که هر جا توجه به ظواهر و توجه به این رویدادهای خارجی بیشتر باشد توجه به مباحث علمی و فرهنگی به همان نسبت پایین‌تر و کمتر خواهد بود. این‌که ما می‌بینیم در دانشگاه‌های مختلف به این موضوع بها داده می‌شود و برای پوشش خانم‌ها الگویی گذاشته می‌شود شامل لباس‌هایی مثل کت‌ و‌ شلوار، کت‌ و‌ دامن، پوششی مثل جوراب، لباس‌هایی که برهنگی در آن کم‌تر باشد، بدون آستین نباشد، خانم‌ها بدون جوراب نباشند، همه‌ی این اتفاقات به‌خاطر مسئله‌ی‌ حجاب نیست آن‌ها مسئله‌ی حجاب را در نظر ندارند بحث، بحث همین هست که در این‌طور مواقع راندمان علمی بالاتر می‌رود. توجه‌ها از ظاهر افراد به اهداف آموزشی و آن آموزشگاه و دانشگاه معطوف می‌شود. از سویی رعایت حریم بین زن و مرد اعم از محیط اجتماع و محیط آموزشی در محیط خانواده و اقوام نیز می بایست رعایت شود و به صرف مناسبات و روابط خانوادگی همچون دخترخاله و پسردایی و … نمی توان گفت که این محیط ایزوله است و منجر به بروز آسیب و مشکل نمی شود. چرا که مشکلات زیادی در این حوزه نیز رخ می دهد که تبعات جبران ناپذیری دارد و مراجعات بسیاری جهت مشاوره صورت می گیرد که ناشی از عدم رعایت حریم ها و به اصطلاح روشنفکری است. لذا در محیط‌هایی که، رفتارهای محرک کمتر است، محیط‌های سالم‌تری است و بازدهی و راندمان هم بالاتر می‌رود. در روابط بین زن و مرد میل به خود‌نمایی‌کردن، یا همان توجه‌طلبی غریزی است، ذاتی است، درونی است و وجود دارد و نمی توان سرکوبش کرد اما فلسفه و جایگاه خودش را دارد. ابتدا باید باور کرد که همه‌ی انسان ها هرکدام یک توانمندی و استعدادی دارند که باید فقط کشف بشود و پیدا بشود، اول این باور در ما شکل بگیرد و بعد این‌که بتوانیم استعدادهای درونی‌مان را محوریت زندگی‌مان قرار بدهیم و بیشتر روی آن متمرکز بشویم، قطعا برآیند مثبت‌تری هم برایمان خواهد داشت.

لازم بذکر است برنامه چراغ، به تهیه کنندگی مصطفی هیودی و سردبیری محمدحسن زمان وزیری و نویسندگی نعیمه اسلاملو کاری از گروه اجتماعی شبکه ۵ سیما است و فصل سوم آن در ۵۲ قسمت تهیه و یکشنبه و سه شنبه هر هفته حوالی ساعت ۹ شب بروی آنتن می رود.

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ

برچسب:
بازدهی آموزشیبرنامه چراغتمرکز آموزشیعفاف و حجاب

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
بازنویسی ویرایش سوم کتاب اتاق اسرار
پست بعدی
رعایت پوشش حیامند و رفتار عفیفانه مؤثرترین شیوه در بروز و ظهور استعدادهاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست