نقش خانواده در تربیت عفیفانه فرزندان

به گزارش روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ، پانزدهمین و شانزدهمین قسمت فصل سوم برنامه چراغ یکشنبه ۷ شهریور و سه شنبه ۹ شهریور ماه بروی آنتن شبکه ۵ سیما می رود. طبق روال فصل سوم برنامه که هر هفته یکی از چالشها و مسائل جدی شبکه مسائل عفاف و حجاب مورد بررسی قرار می گیرد، این هفته نیز برنامه چراغ چالش جدیدی را مورد بررسی قرار داده که سوال نظرسنجی برنامه هم محسوب میشود و عبارتست از:
چرا بعضی خانواده ها نقش خود را در تربیت عفیفانه فرزندانشان خوبی ایفا نمی کنند؟
الف) به دلیل نداشتن مهارت در نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب برای فرزندان
ب) به دلیل اینکه نمی خواهند فرزندانشان فرهنگ عفاف و حجاب را داشته باشند
چالش این هفته با حضور میهمانان ارجمند «صدیقه امیری» یکی از اساتید دانشگاه، مشاور، روانشناس، دارای بیش از ده سال سابقه‌ی تجربه‌ی مشاوره در حوزه‌ی خانواده و زنان و همچینن کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و میهمان دیگر این هفته «نجمه فرزانه» کارشناس فرهنگی و فارغ التحصیل رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، دارای ۲۰ سال سابقه فعالیت فرهنگی و مذهبی، مدیرکانون فرهنگی غدیر کرج و از مدیران مجموعه های مردمی که فعالیت های فرهنگی و جهادی زیادی را بخصوص برای بانوان جوان انجام می دهند، بود.
«صدیقه امیری» در مورد علت اینکه بعضی خانواده ها نقش خود را در تربیت عفیفانه فرزندانشان به خوبی ایفا نمی کنند، یا مهارت لازم را در این زمینه ندارند عنوان کرد: قبل از انقلاب خانواده ها با شناختی که از جامعه داشتند ضرورت و اهمیت این مساله را خیلی بهتر و عمیق تر می دانستند و نقش پر رنگی در این حیطه داشتند ولی بعد از انقلاب اسلامی برخی خانواده ها با فراهم شدن اعتماد و بستر اجتماعی سالم، این حیطه از مسئولیتشان را یا رها کردند و یا کمتر به آن پرداختند. لذا آثار آن را در تربیت فرزندانشان دیدند. در حالی که نباید از این مسأله غافل شد چرا که اولین و مؤثرترین گام در تربیت عفیفانه فرزندان در بستر خانواده شکل می گیرد. از سویی ورود تکنولوژی به خانواده ها و عدم شناخت و آموزش لازم در این حوزه، کار تربیت فرزندان را سخت تر کرده است. تغییر دیدگاه برخی خانواده ها و به تبع آن تغییر سبک زندگی تحت تأثیر برخی رسانه ها و اطلاعاتی که القا می شود نیز خانواده ها را از فضای تربیت عفیفانه دور می کند و در نتیجه تبعات و آسیب هایی نیز به بار می آورد و خانواده و فرزندان را دچار تنش هایی می کند. لذا بخاطر اهمیت مسأله، خانواده ها باید در کنار اولویت‌ هایی که برای فرزندانشان دارند اعم از تأمین نیازهای اولیه، خوراک، پوشاک، امنیت، آموزش، و برایشان هزینه‌ می‌کنند و وقت می‌ گذارند، حتماً یک وقتی هم برای تربیت ارزش ‌های اخلاقی و رشد ارزش ‌های اخلاقی و آموزش رعایت حریم ‌ها بگذارند.

«نجمه فرزانه» مهمان دیگر این برنامه در هفته جاری نیز با دسته بندی نوع رویکرد خانواده ها در این مقوله، بر ضرورت کسب مهارت و توانمندی لازم در راستای تربیت عفیفیانه فرزندان تاکید کرد. اینکه والدین باید فرزندان خود را با مفاهیم صحیح دینی آشنا کنند و آن ها را در بستر و در معرض محیط های آموزشی سالم و متعهد قرار بدهند و تربیت کنند. در میان مفاهیم و مناسک دین، امروزه نسبت به “حجاب” هجمه های بسیاری را در سطح جهان شاهدیم چرا که این نوع پوشش، نماد اسلام است و دین اسلام را تبلیغ می کند. فرزندان ما نیز همچون نسل ده های گذشته نیستند که صرفاً از روی تقلید از والدین امور دینی را پیروی کنند بلکه به دنبال کشف علل و تحلیل آن ها هستند. پس والدین هم موظف هستند که نسبت به این مسأله بی تفاوت نبوده، آن را رها نکنند و آموزش های لازم را در رابطه با تبیین صحیح و شیوه های تربیت دینی فرزندان فراگیرند.

لازم بذکر است برنامه چراغ، به تهیه کنندگی مصطفی هیودی و سردبیری محمدحسن زمان وزیری و نویسندگی نعیمه اسلاملو کاری از گروه اجتماعی شبکه ۵ سیما است و فصل سوم آن در ۵۲ قسمت تهیه و یکشنبه و سه شنبه هر هفته حوالی ساعت ۹ شب بروی آنتن می رود.
برای شرکت در نظرسنجی هفتگی برنامه، نظرات و پاسخ خود را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۵۴۷ ارسال فرمایید.

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ

برچسب:
برنامه چراغتربیت عفیفانهخانوادهعفاف و حجابفرزندان

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
رعایت پوشش حیامند و رفتار عفیفانه مؤثرترین شیوه در بروز و ظهور استعدادهاست
پست بعدی
روایت یک مادر پرماجرا که استارتاپی شد/بعد از بچه دوم کسب و کارم را راه انداختم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست