ماجرای پوستر زنان نویسنده و شاعر در نمایشگاه کتاب چیست؟

«اگر قوانین پوشش برداشته شود اقتصاد درست می‌شود یا مشکلات اخلاقی به وجود می‌آید؟» این پرسش یکی از ایستگاه‌های تفکر در نمایشگاه کتاب امسال است.

گروه زندگی: امسال در نمایشگاه کتاب در چند نقطه شاهد دور هم جمع شدن مردم و گفت‌وگو با موضوع «پوشش» هستیم. «ایستگاه تفکر» نامی است اعضای مؤسسهٔ «خیبر» بر این دورهمی‌ها گذاشته‌اند. آنها غرفه‌ای متفاوت و زیبا با نام «محفل دانایی» هم تدارک دیده‌اند که برای جوانان و خصوصاً دختران جذاب خواهد بود.
«نعیمه اسلاملو» نویسنده، پژوهشگر و مدیرمسئول مؤسسهٔ «خیبر» از «ایستگاه تفکر» و «محفل دانایی» برایمان می‌گوید.

برکتی که از یک کار دانشجویی آغاز شد
سال ۱۳۷۸ جمعی از دانشجویان بعد از شرکت در «طرح ولایت» و استفاده از مباحث استاد مصباح یزدی، حجت‌الاسلام نبویان و… با هدف «تبیین حقانیت اسلام و انقلاب اسلامی» گروهی به نام «خیبر» را راه‌اندازی کردند.
از همان زمان به اقتضای زمان، در موضوعات تفکر صهیونیسم، وهابیت، تاریخ اسلام، اندیشهٔ اسلامی، مطالعات زنان، جایگاه زنان در اسلام و… کار و مطالعه کرده‌اند.
آخرین پروژهٔ این گروه «ایران قوی، زنان نقش‌آفرین» است که در نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب پوسترهای آن را دیده‌ایم.

این طرح، تبلیغات منفی را خنثی می‌کند
«در همین نمایشگاه کتاب که معمولاً افراد فرهیخته‌ای میهمان آن هستند بسیاری از مردم تصور درستی از جایگاه ایران در علم و فناوری، پزشکی، اجتماعی، سیاسی، قدرت منطقه‌ای، معنویت و… در جهان ندارند. چون رسانه‌های ما نتوانسته‌اند واقعیت را به درستی نشان بدهند و مردم به شدت تحت‌تأثیر رسانه‌های دروغ هستند.» این را «نعیمه اسلاملو» در غرفهٔ «محفل دانایی» می‌گوید.
گروه خیبر به‌طور تخصصی در حوزهٔ حجاب و هویت دختران کار کرده است. اما در این مقطع زمانی درمی‌یابد که طرح «ایران قوی، زنان نقش‌آفرین» مثل عصای موسی است که تمام مارهای دروغین را می‌بلعد. اسلاملو می‌گوید «می‌خواستیم به هم‌وطنانمان نشان بدهیم ایران کجای دنیاست. امروز اگر صدای مقاومت فلسطین در آمریکا و اروپا شنیده می‌شود، اثر انقلاب اسلامی ایران است. ما داریم تمدن نوین اسلامی را طراحی می‌کنیم. اما تصور هم‌وطنان خودمان اشتباه است.»
اسلاملو با اشاره به اینکه می‌خواهند هویت ما را بگیرند ادامه می‌دهد «کشورهای شکست‌خورده، آسیب‌دیده و عقب‌مانده‌ای مثل کرهٔ جنوبی با خودباوری، خودشان را از اوج فلاکت بالا کشیدند؛ و در گام بعد، با اینکه گفتمانی قوی نداشتند، خودشان را به بقیه ثابت کردند.»
بانوان موفق به سمت جلوه‌گری نمی‌روند
پژوهش «ایران قوی، زنان نقش‌آفرین» با هدف ایجاد خودباوری و نشان دادن جایگاه ایران در عرصه‌های مختلف و معرفی زنان نقش‌آفرین در هر عرصه طراحی شده است.
این گروه در نمایشگاه کتاب در «محفل دانایی» طی یک پژوهش ۵روزه تعداد بسیار زیادی از زنان اثرگذار و برجسته در حوزهٔ فرهنگ و شعر و ادب فارسی را شناسایی کرده‌اند و پوسترهایشان را در نقاط مختلف نمایشگاه قرار داده‌اند.
در جست‌وجوها برای یافتن بانوان اثرگذار، این گروه به نکتهٔ جالبی برخورد. اسلاملو توضیح می‌دهد «اکثر قریب به اتفاق این خانم‌ها پوشش‌های باوقار داشتند. نه لزوماً چادر و حجاب شرعی؛ بلکه پوشش عفیفانه. در بانوان موفق این‌گونه است.
چون احساس می‌کنند دیده شده‌اند و نیازی به پوشیدن لباس‌های جلوه‌گرانه ندارند. روانشناسان می‌گویند یکی از علت‌های اصلی جلوه‌گری خانم‌ها احساس دیده نشدن و نداشتن عزت‌نفس است. اگر دختران‌مان را ببینیم و استعدادهایشان را بشناسیم، به سمت جلوه‌گری نمی‌روند.»

آیا مشکلات اقتصادی به بهانه تبدیل شده؟
سال پیش در «ایستگاه تفکر» سؤال این بود که «تأثیر پوشش بر آرامش خانواده چیست؟» عده‌ای می‌گفتند «شما اقتصاد را درست کنید. همه چیز درست می‌شود.»
امسال سؤال یک لایه عمیق‌تر شده است. موضوع ۲ تا از چالش‌ها اقتصاد است، با این پرسش که «اگر قوانین پوشش برداشته شود اقتصاد درست می‌شود یا مشکلات اخلاقی به وجود می‌آید؟» حالا همان افراد می‌گویند «این چه سؤالی است؟ جوابش که واضح است!»
اسلاملو با این مثال می‌گوید: «جوانانِ ما را تبدیل کرده‌اند به یک سری انسان ناامید و غرغرو. در دانشگاه‌ها، دانشجوها مدام می‌گویند «سوختیم. باختیم. تمام شد.» فکر می‌کنند تمام افتخار ایران منحصر به «مریم میرزاخانی» و «انوشه انصاری» است.»

جوانان و نوجوانان منطقی و حق‌پذیرند
بهترین مخاطبان «ایستگاه تفکر» و «محفل دانایی» جوانان و نوجوانان هستند، از این لحاظ که منطقی حرف می‌زنند و حق‌پذیرند. مخصوصاً‌ دختران نوجوان بسیار حق‌پذیرتر از چیزی هستند که به ما نشان داده‌اند. به همین خاطر کارشناسان این گروه وقت و انرژی‌شان را بیشتر صرف جوانان و نوجوانان می‌کنند.
اسلاملو با بیان این نکته می‌گوید «عده‌ای می‌خواهند به ما القا کنند که این بچه‌ها خدا و ایران و انقلاب اسلامی را نمی‌خواهند. اما ما با همین بچه‌ها گفت‌وگوهای بسیار شیرینی داشته‌ایم. مهم‌ترین سؤال‌شان این است که «چرا تا حالا این‌طور با ما صحبت نشده؟» باید از مردم عذرخواهی کنیم که در این سال‌ها با آنها منطقی حرف نزده‌ایم.»
گاهی که بعضی‌ها در گفت‌وگو به لجبازی می‌افتند و حرف منطقی را نمی‌پذیرند اسلاملو به آنها می‌گوید «این کشور رو به قله است. این خانم‌های شاعر و نویسنده را ما در ۵ روز پیدا کرده‌ایم. از این‌ها بسیارند. تازه این‌ها فقط از بین خانم‌ها انتخاب شده‌اند. اگر با لجبازی حال خودت را بد کنی، جا می‌مانی. پس وقتت را با این غر زدن‌ها تلف نکن.»

منبع: خبرگزاری فارس

http://www.reihane.ir/p/22729

برچسب:
ایران قویایستگاه تفکرزنان نقش آفرینقانون پوششمحفل دانایینمایشگاه کتابنمایشگاه کتاب 1403

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
تصاویر/ حال و هوای بخش زن و خانواده سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم – بخش سوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست