برخی روشنفکری را به قهقرا می برند و فضای عمومی جامعه را مسموم می کنند

امیر المومنین امام علی (علیه السلام) گفت: وقتی ریشه و اصل انسان خوب و نیکو باشد، نهان و آشکار او هم شریف و نیکوست.

به نقل از روابط عمومی برنامه «چراغ» شبکه ۵، این برنامه در هفته جاری میزبان «معصومه صارمی» که سالها در حوزه ی گویندگی رادیو دارای سابقه بوده و کارشناس ارشد حقوق خصوصی با بیش از ۱۵ سال سابقه ی وکالت، رئیس کمیسیون فرهنگی هیات مدیره مرکز وکلای استان تهران و نماینده کمیسیون معاضدت مرکز وکلای قوه ی قضائیه و همچنین مادر سه فرزند موفق هستند، بود.
صارمی با اشاره به نقش مهم رفتارهای عفیفانه و رعایت حد و حدود در روابط بین زن و مرد در میزان استحکام بنیان خانواده ها و به تبع آن در وفاداری زوجین نسبت به همدیگر با بهره گیری از کلام رسای امیر المومنین امام علی (علیه السلام) گفت: وقتی ریشه و اصل انسان خوب و نیکو باشد، نهان و آشکار او هم شریف و نیکوست. اکثر زنان و مردانی که به مراجع قضایی مراجعه می کنند با بهره گیری از این فرمایش امیر المومنین (ع) می توانند متوجه شوند که ایراد کارشان کجاست و کجا کم گذاشته اند! به تجربه و طی سالها مراجعات و پرونده هایی که داشتم، خانم یا آقا بسیار از وضع فعلی خود شاکی و گله مند بودند، در حالی که در اولین نگاه و برخورد متوجه می شدیم که اهل رعایت برخی حریم ها نبوده و پوشش و رفتاری که شایسته است را ندارند. عمدتا وقتی حریم خانواده خدشه دار شود، به ناچار کارشان به مراجع قضایی می رسد.
وی خاطر نشان کرد: طی سالها تجربه در امور قضایی و مشکلات خانوادگی، بسیار کمتر دیدم که خانواده ای اهل رعایت مسائل دینی باشد و با مشکلات اینچنینی برخورد کند. بلکه اکثراً افراد بخاطر دلبستگی های زودگذر، حریم لازم در روابط اجتماعی را رعایت نکرده و به همین دلیل دچار مشکل شده بودند و مسیر زندگی شان تغییر کرده بود. برای مثال پرونده ای داشتم که خانم جوانی در اداره ای کار می کردند و با یکی از همکارانشان هم ازدواج می کنند، همین خانم در محل کارشان دوستی داشتند که ایشان هم ازدواج می کنند و بعد از ازدواج نیز دوستی خانوادگی بین این دو خانم ادامه پیدا می کند و با یکدیگر رفت و آمد و نشست و برخاست خانوادگی به اتفاق همسرانشان داشتند و روابط خیلی صمیمی بین آنها ایجاد شده بود، وقتی این رابطه و صمیمیت از حد اعتدال خارج می شود، خانم جوان در پی حادثه ای نسبت به رابطه ی همسر و دوست خودش مشکوک شده و بعد از بررسی و چک کردن گوشی همسرش متوجه روابط پنهانی آنها می شود و ضربه روحی شدید و سنگینی به او وارد شده و درصدد تلافی بر می آید و برای انتقام جویی، با همسر دوستش رابطه برقرار می کند. وقتی همسرش متوجه می شود، کارشان به اختلاف و دعوا می کشد و در نهایت هر دو خانواده به صورت توافقی از همدیگر جدا می شوند. ببینید! عدم رعایت حریم ها در روابط و اشتباهات کوچک، بنیان دو خانواده را از هم می پاشد.
صارمی تصریح کرد: همانطور که گفتم عدم رعایت و التزام نسبت به حریم بین زن و مرد در روابط، آسیب های جبران ناپذیری دارد که از جمله ی مهمترین و خانمان سوزترین مشکلات، خیانت و عدم وفاداری و تعهد زوجین نسبت به همدیگر است. نکته ی مهمی وجود دارد و آن عبارت است از اینکه برخی به غلط تصور می کنند، بروز چنین مشکلاتی مختص قشر خاصی است و دامنگیر آنها نمی شود. در حالی که اینگونه نیست و نباید افراد خود را جدا و مبرا از آن بدانند و گمان کنند که در دام این مشکلات نخواهند افتاد؛ به عبارتی دیگر میزان تحصیلات و یا سطح اقتصادی شاخصه ی متمایز دانستن و گرفتار نشدن در چنین مشکلاتی نیست. لذا برخی گمان نکنند که اگر سطح فرهنگ بالا، یا سطح تحصیلات عالیه داشته باشند درگیر چنین مسائل و چالش هایی نخواهند شد. برای مثال خانم پزشکی بودند و به همراه دو فرزندشان زندگی مرفه و ایده آلی داشتند، وقتی متوجه رابطه پنهانی همسرشان با زن دیگری می شوند او را به قتل می رسانند! وقتی در محاکم قضایی علت قتل را از ایشان می پرسند می گوید: من از همسر اولم خواسته هایی داشتم که در زندگی با او به خواسته هایم نرسیده بودم، همسر دومم به من قول داده بود که مرا به خواسته هایم برساند.
وی یادآور شد: امروز بیشتر مراجعات قضایی و پرونده های طلاق برای افرادی است که سطح تحصیلات و مالی بالا و خوبی دارند. مثلا پرونده ای داشتم که آقا استاد دانشگاه بودند و خانم هم دانشجوی نخبه ی پزشکی بودند، آنها ازدواج کرده و دارای فرزند بودند. آقا به فراخور موقعیتشان سفرهای خارجی می رفتند و بسیار روشنفکر بودند و به همین خاطر فیلمهای نادرست و مستهجنی می دیدند که بخاطر همین در درازمدت تاثیرات مخربی بر او گذاشته و تحت تاثیر آن فیلمها توقعات بی جایی از همسرش می کند. از جمله اینکه در پوشش و روابط راحتتر و آزادانه تر برخورد کند و خانم هم برای حفظ زندگی خود، تن به خواسته های همسرش می دهد تا جایی که حتی مشروبات الکلی هم استفاده می کرد. ولی متاسفانه چون خواسته های آقا بیشتر شده بود و درخواست رابطه های غیر اخلاقی و نامشروع و بیمارگون داشت، دیگر خانم تن به خواسته های او نمی دهد و از هم جدا می شوند.
این وکیل دادگستری در بخشی از سخنان خود گفت: درست است که مرد بر زن ولایت دارد و زن باید از او تبعیت کند، ولی نه در همه ی موارد! به عبارتی اینگونه نیست که زن تابع بی چون و چرای همسرش باشد و حکم و دستور الهی را نادیده گرفته و نافرمانی خدا را انجام دهد. برخی از افراد روشنفکری را به قهقرا می برند و مانند مورد پرونده آخری که اشاره کردم، علیرغم تحصیلات عالیه و موقعیت اجتماعی بالا و سطح زندگی مرفه، تن به تمایلات افسار گسیخته ی درونی داده و زندگی خود را نابود می کنند. باید توجه داشت که دشمنان بر اساس تسلطی که بر فرهنگ کشورهایی از جمله کشور اسلامی ما دارند سعی می کنند، از درون و به صورت خیلی نرم بنیان فرهنگ آن جامعه را به هم بریزند. به علت اهمیت موضوع و شیوع آن مورد پرونده دیگری را اشاره می کنم. خانواده مطرحی به لحاظ موقعیت اجتماعی بودند که خانم خانواده فوت می کند. لذا آقا همسر دومی اختیار می کنند که به لحاظ سطح فرهنگی و اعتقادی همسو نبودند. دختر این خانواده علیرغم اینکه ازدواج کرده بودند، همسر دوم پدر و سبک زندگی و منش و رفتارهای او را می پسندند و از او تبعیت کرده و همانند او رفتار می کند. روش او را در پیش می گیرد و در کلاس های نادرست و مختلط همراه با همسر پدرشان شرکت می کند، ولی به مرور تصاویری که از خود در فضای مجازی منتشر می کند و سبک زندگی او ۱۸۰ درجه تغییر می کند تا حدی که دوست نداشته است به زندگی با سبک قبلی خود برگردد و بالاخره از مهریه اش می گذرد و همسر و فرزندانش را رها می کند!
بطور کلی افراد در محیط اجتماع و در روابط اجتماعی باید خودکنترلی درونی داشته و رعایت حریم فردی، خانوادگی و اجتماعی را جدی بگیرند تا فضای عمومی جامعه برای همه افراد سلامت و امنیت لازم را برای فعالیت و تلاش در راستای پیشرفت فردی و اجتماعی فراهم شود.

لازم بذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می کند.

@cheragh_tv5 در فضای مجازی دنبال کنید.

برای دیدن برنامه های این هفته میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.telewebion.com/program/63845

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ

https://www.reihane.ir/p/16015

برچسب:
امنیت و سلامت اجتماعیبرنامه چراغتعهد و وفاداریحدود پوششزنانعفاف و حجاب

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
تأثیر عدم رعایت حریم ها، آرایش، تن نمایی و جلوه گری زنان در جامعه بر وفاداری همسران
پست بعدی
عامل اصلی عدم وفاداری زوجین نسبت به همدیگر، رعایت نکردن حریم های لازم در روابط اجتماعی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست