زندگی اجتماعی انسان ها به هم ربط دارد

هر فردی به سهم خود باید در حفظ امنیت فردی و اجتماعی تلاش کند.

به نقل از روابط عمومی برنامه «چراغ» شبکه ۵، این برنامه در هفته جاری میزبان «مهسا تدین سعدی» قاضی، استاد دانشگاه و مشاور قضایی دادگستری و دادیار خانواده بود.
تدین سعدی با اشاره به وضعیت کنونی عفاف و حجاب گفت: هر مسئله ای علاوه بر لایه ی بیرونی – که هر کسی قدرت دیدن آن را دارد و می تواند خوب یا بد بودن آن را تشخیص دهد- یک لایه ی عمیق تر و پنهانی تر نیز داراست که هر کسی قادر به فهم و درک آن نیست. عموماً افرادی که در دادگستری شاغلند و با پرونده های مختلفی مواجه هستند، بیشتر متوجه این لایه عمیق تر هستند. آسیب هایی که چه بسا از یک اتفاق ساده نشئت گرفته و منجر به تشکیل پرونده شده است که در برخی موارد به چالش های بزرگ حقوقی، یا جنایت تبدیل می شود. بحث پوشش هم از این امر مستثنی نیست. آسیب های مربوط به این حوزه از یک تعارض یا متلک پراکنی شروع می شود تا جرائم بزرگتر و حتی منجر به دزدی هم می شود. به عبارتی فردی که با هدف دزدی وارد جامعه می شود می خواهد برباید و برود، طبیعتاً جایی که زودتر به نتیجه برسد برای او جلب توجه خواهد کرد. برای مثال در پرونده ای خانمی بودند که پوشش مناسبی نداشتند و طلاهایشان پیدا بوده و همین امر منجر شده بود که طلاهایش مورد سرقت قرار گیرد. گاهی هم ممکن است در لحظه بحث دزدی صورت گیرد برای مثال پرونده ای داشتیم که راننده گرفتاری مالی داشت و تعریف می کردند که وقتی خانم می خواست کرایه را پرداخت کنه، النگوی خانم نظر او را جلب می کند و در همان لحظه انگیزه ای می شود که برای رفع مشکل مالی آن را بدزدد لذا ماشین را چپ می کند و النگوی خانم را می دزدد.
وی تصریح کرد: این مشکلات محدود به قشر خاص یا سن و یا میزان تحصیلات نیست. طبیعتاً مسائل اجتماعی اقتضائاتی دارد که در پی آن آسیب هایی بوجود می آید. برای مثال پرونده ای بود که در محیط کاری خانم و آقا هر کدام زندگی متاهلی خودشان را داشتند، فرزند داشتند ولی با این وجود در پی تعامل و صحبت هایی که داشتند کم کم رابطه از حالت متعارف خارج می شود و در نهایت خانواده ها مطلع می شوند. خانواده آقا به محل کارش می روند و در محل کار درگیری فیزیکی رخ می دهد و شوهر آن خانم هم زنش را طلاق می دهد.
وی یادآور شد: نکته ی حائز اهمیت این است که در خانواده و در روابط فامیلی هم علیرغم شناخت خانواده ها از یکدیگر اگر حریم ها رعایت نشود، مشکلات جبران ناپذیری بوجود خواهد آمد. لذا نمی توان به بهانه ی شناخت بیشتر ادعا کرد که رعایت رفتار و نوع پوشش افراد در روابط اجتماعی تاثیری ندارد. برای مثال پرونده ای داشتیم که خانم بدلیل عدم رعایت پوشش مناسب در رفت و آمدهای خانوادگی، مورد توجه یکی از آقایان در خانواده قرار گرفته بود و آقا جذب ایشان می شود و در نهایت ارتباط به جایی میرسد که همسر خانم متوجه خیانت می شود و خانم هم برای اثبات اینکه پشیمان هست، در حضور همسرش، بدون اینکه آن آقایی که با او رابطه داشت در جریان باشد در منزلش قرار دیدار می گذارد و به منزلش دعوت می کند ولی با ورود آقا به منزل همسرش شروع به درگیری می کند و در پی ضرب و شتم، آن آقا به قتل می رسند.
این مشاور قضایی دادگستری و دادیار خانواده در بخشی از سخنانش گفت: گاهی برخی از خانم ها خودشان قربانی این بی بند و باری می شوند. برای مثال مورد پرونده ای بود که خانم جوانی عقد کرده بودند، در پی برخوردهای سردِ آقا در روابط خودشان، متوجه می شوند که زن دیگری در زندگی آنهاست ولی به هر حال خیانت برای یک خانم قابل تحمل نیست. در نهایت وقتی این خانم می بیند نمی تواند راه به جایی ببرد، اقدام به خودکشی می کند. چون بُعد روانی، عاطفی و احساسی در خانمها غلبه دارد، خانمها عواطف و هیجاناتشان بیشتر از آقایان هست. بخاطر همین ویژگی، وقتی یک اتفاق ناگواری رخ می دهد تحمل کردنش برای خانم خیلی سختتر هست و بیشترین سهم در مشکل و آسیبی که وارد می شود متوجه خانمهاست. چه خانم خودش مقصر باشد و یا نباشد باز هم بیشترین آسیب سهم خانم است. برای مثال پرونده ای بود که آقا به همسرش خیانت کرده بود و چون خانم توان تحمل خیانت را نداشت، قادر به ادامه ی زندگی با مرد نشد و از او طلاق گرفت و در این میان علاوه بر خانم فرزندان طلاق هم آسیب می بینند و حتی خود مرد هم آسیب می بیند. لذا همه ی افراد باید متوجه واقعیت ها و لایه های پنهان اتفاقات کنونی جامعه باشند و هر کس به سهم خود در حفظ امنیت فردی و اجتماعی تلاش کند و لایه های پنهان زندگی را هم ببیند که وقتی فاصله و حد و حدود لازم در روابط رعایت نشود، ریشه و بنیان زندگی افراد را از بین می برد. درست است که مسائل اقتصادی زیادی هم در جامعه وجود دارد و مردم را به سختی انداخته است اما مسائل اقتصادی شاخ و برگ های زندگی هر خانواده ای را تحت تاثیر قرار می دهد نه بنیان و ریشه ی خانواده که تعهد و وفاداری و امنیت و سلامت روانی آنهاست. لذا باید توجه داشت زندگی انسان، اجتماعی است و هر خطایی که رخ دهد آسیب آن به دیگر افراد پیرامون ما نیز می رسد .

لازم بذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۲ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می کند.

@cheragh_tv5 در فضای مجازی دنبال کنید.

برای دیدن برنامه های این هفته میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.telewebion.com/program/63845

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ

https://www.reihane.ir/p/16605

برچسب:
آموزشبرنامه چراغحجابسلامت اجتماعیفرهنگسازیمسئولیت پذیری

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
منع حجاب، فقط یکی از کارهای ضدفرهنگی رضاشاه بود/ پاسبان‌ها مادرم را به شهادت رساندند
پست بعدی
آزادی در پوشش به معنای اصالت دادن به منافع شخصی است نه حق انتخاب!

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست