فیلم کاندیشا و تخریب زیرپوستی حجاب در کانون مسلمانان اروپا

کاندیشا و مانند آن فیلم‌های نسل جدید سینمای ضداسلامی‌اند که می‌خواهند بدون آنکه خود را دشمن اسلام و مسلمانان نشان دهند و با ایجاد حساسیت از رسیدن به هدف خود بازمانند، به‌شکل دیگری اسلام را هدف قرار دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برخورد با مذهب و دین اسلام در تاریخ سینمای غرب دوران و سیر زیرکانه‌ای را طی کرده است. روزگاری خصوصاً در دهه ۱۹۹۰ فیلم‌های هالیوودی شمشیر را علیه اسلام از رو می‌بستند و با ساخت فیلم‌هایی مانند “بدون دخترم هرگز” و یا بعدها با “سنگسار ثریا” و همین‌طور فیلم‌هایی مانند “دروغ‌های حقیقی” و یا “۳۰۰”،‌ چهره اسلام و ایران را خشن و عقب‌مانده نشان می‌دادند.

این موضوع اتفاق تازه و جدیدی نیست و همواره با سیاست‌های کاخ سفیدی هالیوود و مجامع غربی همسو بوده است. اما با گسترش اسلام در غرب و رشد چشمگیر آن در کشورهای مختلف جهان، سناریو‌های غربی برای تخریب اسلام رویه‌های جدیدی را پیش گرفته‌اند که به‌صورت زیرپوستی و غیرمستقیم به هدف شوم خود برسند، یعنی اگر روزگاری سینمای غرب برای تخریب اسلام با یک چوب اسلام و مسلمانان را با توهین و افترا به آنان علناً می‌زد، امروز با توجه به گسترش اطلاعات و روشن شدن تصویر حقیقی اسلام در کشورهای مختلف، دیگر روش بیان مستقیم فایده‌ای برای پیشبرد اهداف نظام سلطه صهیونیستی ندارد و آنان از روش‌های غیرمستقیم برای تخریب سیمای اسلام استفاده می‌کنند.

به‌تازگی فیلم کاندیشا با محوریت جنی از جنس زن و با چادر مشکی پخش شده که بر اساس داستان‌های فولکلور آفریقای شمالی ساخته شده است. این فیلم فرانسوی که البته باید آن را جزو فیلم‌های ضعیف و ابزاری برای تخریب اسلام دانست، با تفکیک میان دو زن مسلمان که یکی به‌عنوان چهره خوب و معقول به‌نام «مرجانه» که پرستار بیمارستان است و زندگی مدرن و البته منضبط و قانونی را به‌عنوان یک مسلمان انتخاب کرده و دیگری زن منفور فیلم یعنی «عایشه کاندیشا» جن محجبه و چادری فیلم، به‌صورت ناخودآگاه تصویر منفی و ناهنجاری را از حجاب و چادر قرار می‌دهد.

نکته مهمی که فیلم در تاروپود خود دارد خشونت وحشتناک کاندیشا و همین‌طور روابط آزادانه اوست. در فیلم ابتدائاً این جن مخوف با پوشش کامل ظاهر می‌شود و سپس با کشتن و خونریزی در شهر کم‌کم از این بعد منفی او پرده‌برداری می‌شود و حالا با یک جن زن طرفیم که هم خشونت و هم روابط غیراخلاقی را زیر پوشش و حجاب خود پنهان کرده است.

اگر کاندیشا را از این زاویه ببینیم متوجه تلاش فیلم برای انتقال پیام و تلاش برای بازنمایی منفی از حجاب خواهیم شد. مرجانه زن مسلمان مدرن و امروزی بدون حجاب است که هیچ تهدیدی از جانب او متوجه مردم و کشور فرانسه نیست اما کاندیشا زن مسلمان و سنتی و قدیمی است که تمام تهدیدهای جانی و اخلاقی از جانب او متوجه دیگران است.

سینمای جهان , قاره اروپا , فیلم ,

این فیلم در تلاشی پنهان قصد دارد زنان و دختران مسلمان فرانسه را که بیشترین تعداد مسلمانان را در اروپا دارد از داشتن حجاب منصرف کند. حجاب از آنجایی که نماد مهم اسلام میان زنان جهان است همواره برای دولت فرانسه که رویه‌های سکولار و ضداسلامی داشته، هزینه‌های فراوانی داشته است؛ از ممانعت زنان و دختران با حجاب برای ورود به این کشور گرفته تا زدوخورد و دعواهای میان نژادپرستان و افراطیان مسیحی ضداسلام، همین موضوع برای آسیب زدن بر وجهه دموکراسی و نظم و انضباط در این کشور که داعیه‌دار قانون و آزادی است مانند لکه ننگی می‌ماند که باید به‌هرشکلی آن را برطرف کند.

حال چه ابزاری بهتر از سینما برای القای باور منفی در مورد حجاب و دیگر نمادها و نشانه‌های اسلام؟ در کاندیشا جن‌گیر نیز یک شیخ مسلمان است که در مسجد خانه دارد. شخصیت‌های اصلی فیلم که در گروهی از دختران هستند، با ورود به آنجا و انجام مراسم جن‌گیری، جن را احضار می‌کنند و جالب اینکه حتی ستاره پنج‌پر که یکی از نشانه‌های شیطان‌پرستی است زیر فرش و روی سنگ‌های خانه شیخ از قبل حک شده است و حالا با تشکیل حلقه‌ جن‌گیری در مسجد، او را احضار می‌کنند.

در واقع فیلمساز منحرف کاندیشا حتی نشانه‌های شیطان‌پرستی را هم میان مسلمانان جا می‌دهد و آن را از میان فضای لائیک و بی‌خدای جوامع غربی دور می‌کند.

کاندیشا و مانند آن فیلم‌های نسل جدید سینمای ضداسلامی‌اند که می‌خواهند بدون آنکه خود را دشمن اسلام و مسلمانان نشان دهند و با ایجاد حساسیت از رسیدن به هدف خود بازمانند، به‌شکل دیگری اسلام را هدف قرار دهند که در ظاهر امر نشان ندهد اما در باطن علیه آن هستند.

(یادداشت از محمدباقر صنیعی‌منش)
منبع: خبرگزاری تسنیم

https://www.reihane.ir/p/15947

برچسب:
اسلام ستیزحجابسینمای ضد اسلامکاندیشامسلمانان اروپاهالیوود

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
ما فریب خوردیم، حقیقت آن سوی آسمانهاست نه این طرف آبها!!
پست بعدی
کارکرد و فایده ی مهم امر به معروف و نهی از منکر پیشگیری از وقوع جرم و گناه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست