چالش هفته چهاردهم:نحوه تأثیر شکل لباس پوشیدن یک فرد در جامعه بر روی دیگر افراد

به گزارش روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ، بیست و هفتمین و بیست و هشتمین قسمت فصل سوم برنامه چراغ یکشنبه ۲۵ مهر و سه شنبه ۲۷ مهر ماه بروی آنتن شبکه ۵ سیما می رود. طبق روال فصل سوم برنامه که هر هفته یکی از چالش ها و مسائل جدی شبکه مسائل عفاف و حجاب مورد بررسی قرار می گیرد، این هفته نیز برنامه چراغ چالش جدیدی را مورد بررسی قرار داده که سوال نظرسنجی برنامه هم محسوب می شود و عبارتست از:
شکل لباس پوشیدن یک فرد در جامعه از چه لحاظ روی دیگر افراد جامعه تاثیرگذار است؟
الف) اگر بدن نما و محرک باشد، امنیت و آرامش فرد و جامعه را به مخاطره می اندازند.
ب) به هر شکل باشد هیچ تاثیری روی دیگر افراد جامعه ندارد.
چالش این هفته با حضور میهمانان ارجمند «زینب اختری» دکترای نوروبیولوژی و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی که صاحب مقالات و کتب مختلف بوده و همچنین فعال در حوزه‌ی اجتماعی و فرهنگی، پژوهشگر برتر و جزء مدیران گروه ‌های جهادی در کشور هستند و «فرزانه سریر» استاد دانشگاه، وکیل پایه یک دادگستری، رئیس کمیسیون زنان وکلای قوه ی قضائیه و عضو ستاد عالی حقوق بشر قوه ی قضائیه با سابقه ی دو دهه فعالیت در این حوزه، خواهد بود.
اختری با تعریف حجاب و عفاف بر مبنای علم نوروبیولوژی گفت باید ورودی ‌های حسی را که وارد مغز می ‌شود و تاثیر می‌ گذارد و انسان از آن ورودی ‌ها تاثیر می ‌پذیرد را کنترل کرد. همه ‌ی ورودی‌ های حسی شامل عفاف می‌ شود. اگر ورودی های حسی کنترل نشود و سیستم هیجانات فعال شود مدیریت و کنترل احساسات و غرایز بسیار سخت خواهد شد. هر یک از زن و مرد با ساختارهای متفاوت فیزولوژیکی توانمندی هایی دارند و نوع مواجهه آنها در برخورد با این ورودی ها متفاوت است. هر دو وظایفی دارند و محدود به جنس خاصی نیست ولی علت تاکید بیشتر بر خانم ها به لحاظ جایگاه‌ های عصبی و تفاوت‌ هایی که به لحاظ آناتومی ساختاری و فیزیولوژی و به لحاظ هورمونی دارند، این است که آنها آسیب ‌پذیرتر هستند و از سویی قدرت مدیریت بهتری نسبت به آقایان دارند. وضع قوانین و ضوابط در حوزه پوشش نیز به شناخت توانمندی ها و استعداد افراد جامعه کمک می کند و باعث حذف نگاه های جنسی نسبت به زنان می شود.


فرزانه سریر نیز گفت انسان موجودی اجتماعی است و پر واضح است که تعاملات اجتماعی نیز در انسان مؤثر است. به عبارتی هم تاثیر می پذیرد و هم تاثیر می گذارد و یک رابطه تعاملی تاثیر و تأثرّی دارد. لذا به فراخور هر محیطی لباسی متناسب با آن باید بپوشد. به نظر می رسد بین مفهوم شخصی بودن و حریم خصوصی خلط معنا صورت گرفته است. آنچه که ربطی به دیگران ندارد و بدون مجوز و حکم قانون کسی اجازه مداخله، تجاوز و تجسس در آن را ندارد، حریم خصوصی است و شامل لباس پوشیدن در جامعه نمیشود. این مقوله هم بر اساس اسناد و قوانین بین المللی و هم قوانین داخلی قابل اثبات است و کسی نمی تواند مدعی شود که پوشش در جامعه شخصی است.


لازم بذکر است برنامه چراغ، به تهیه کنندگی مصطفی هیودی و سردبیری محمدحسن زمان وزیری و نویسندگی نعیمه اسلاملو کاری از گروه اجتماعی شبکه ۵ سیما است و فصل سوم آن در ۵۲ قسمت تهیه و یکشنبه و سه شنبه هر هفته حوالی ساعت ۹ شب بروی آنتن می رود.
برای شرکت در نظرسنجی برنامه، نظرات و پاسخ خود را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۵۴۷ ارسال فرمایید.

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی برنامه چراغ

برچسب:
برنامه چراغحدود پوششحریم خصوصیزنانعفاف و حجابقانون حجابنوروبیولوژی

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
مسائل اخلاقی ریشه دارتر و گسترده تر از مسائل اقتصادی در تحکیم بنیان خانواده
پست بعدی
فلسفه حجاب در تمدن بشری، فطری بودن آن را اثبات می کند

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست