‏جشن رونمایی و امضای کتاب «نفس» برگزار شد.‏

شوهری که تعهد کتبی داد کتاب زنش را نخواند!

جشن امضای کتاب «نفس»، نوشته بهزاد دانشگر، در ششمین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با حضور نویسنده کتاب، وجیهه سامانی منتقد ادبی و میثم رشیدی مهرآبادی مجری و کارشناس این برنامه در غرفه ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

رشیدی مهرآبادی درباره کتاب «نفس» گفت: این رمان فراز و نشیب‌های شخصیت زنی را روایت می‌کند و واقعاً خواندنش جذاب است؛ کتابی که در چاپ اول با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده و گویا قرار است در نسخه‌ای ارزان‌تر نیز منتشر شود.

در ادامه، وجیهه سامانی، از داستان‌نویسان کشور که به عنوان منتقد در نشست حضور داشت، درباره آثار بهزاد دانشگر گفت: چند کتابی که از او خوانده‌ام، هم جریان‌ساز بوده‌اند و هم مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته‌اند. در مورد ژانر رمان «نفس» باید بگویم این کتاب، زندگی‌نامه داستانی است که دارای قدمت زیادی در ادبیات داستانی دنیاست.

زندگی‌نامه داستانی می‌تواند در جذب مخاطب موفق‌تر باشد

وی افزود: زندگی‌نامه داستانی را در دوره ساسانیان هم می‌توان دید؛ به خصوص در مورد شرح حال شاهان و همین را می‌توان در شاهنامه نیز مشاهده کرد. از زندگی‌نامه داستانی در دوره‌ای در کشورمان غفلت شد تا اینکه در این یک دهه اخیر آثار خوبی را در این ژانر در ادبیات دفاع مقدس می‌بینیم.

به گفته این نویسنده، این کتاب‌ها چون مبتنی بر واقع‌نمایی است و نه تخیل، می‌تواند تاثیرگذاری زیادی نیز روی مخاطب داشته باشد. «نفس» از دسته آثاری است که هرچند در این زمره است، وجه داستانی آن بیشتر است.

سامانی درباره قوت و ضعف «نفس» نیز یادآور شد: این کتاب طراحی و جلد جالبی دارد که فضای بصری خوبی به کتاب داده است. نثر کتاب نیز ساده، روان و خوش‌خوان است که هم قواعد ادبی را رعایت می‌کند و هم خواننده را با خود همراه می‌کند. ضمن اینکه درباره شخصیت خانم‌ها به خوبی نوشته و این قابل باور است.

مخاطب را فراتر از جوایز بدانیم

این نویسنده اعتقاد داشت: اگر در داستان‌نویسی به دنبال گرفتن جوایز و جشنواره‌ها باشیم، دیگر آثار مخاطب‌پسند نخواهد شد. جای خوشحالی دارد که نویسندگانی مثل بهزاد دانشگر، مخاطب را فراتر از جوایز می‌داند و حرفی را می‌زند که از جنس نیازهای مردم باشد.

در ادامه نشست نیز بهزاد دانشگر، نویسنده کتاب «نفس» گفت: زندگی‌نگاره که به اسامی دیگری هم مطرح می‌شود، یک ژانر در روایت است؛ هرچند که دوستان این را به عنوان گونه ادبی نمی‌دانند. این من نویسنده هستم که برای بیان حرفم دست به انتخاب یک ژانر می‌زنم؛ همچنان‌که «نفس» لزوماً زندگی‌نامه داستانی نیست. حتی رمان هم نیست.

این نویسنده تأکید کرد: فضای مستند کتابم بر داستانی بودنش غالب است. فضا و شخصیتش واقعی است و تنها رگه‌هایی که باعث می‌شود مخاطب، شخصیت‌ها را در عالم واقعیت بشناسد، به سمت داستان برده‌ام. در واقع فضای داستانی را برای جذاب‌تر کردن روایت به کار گرفتیم؛ اما اصل محتوای کتاب را واقعی بدانید.

همسر شخصیت داستان، تعهد کتبی داده که «نفس» را نخواند

دانشگر در مورد فضا و شخصیت واقعی اما مکتوم «نفس» یادآور شد: لیلا.غ یکی از همین آدم‌هایی است که دور و بر ما زندگی می‌کند. مدت‌ها بود دنبال شخصیتی بودم که بتوانم تحولاتی خاص از زندگی او را بنویسیم. او را از این بابت که داستان زندگی‌اش را در اختیار من گذاشته، شخصیتی خاص می‌دانم.

این نویسنده در نکته‌ای جالب نیز گفت: همسر قهرمان و شخصیت اصلی داستان من که زندگی‌اش را روایت کرده‌ام، تعهد کتبی داده که کتاب «نفس» را نخواند؛ صرفاً از این جهت که همچنان شخصیت او محفوظ بماند.

نویسنده کتاب «ادواردو» درباره استقبال از کتاب تازه خود بیان کرد: تاکنون واکنش‌های قابل قبولی از سمت خوانندگان «نفس» گرفته‌ام؛ هرچند هنوز قضاوت درباره آن زود است. البته امیدوارم در درازمدت کتابی اثرگذار و موج‌ساز باشد و گوشه‌ای از مشکلات جامعه را حل کند.

آقایان زمان وزیری، حاج فیروز احمدی، بهزاد دانشگر و خانم سامانی در رونمایی از کتاب نفس

وجیهه سامانی با اشاره به تفاوت ژانر داستان و زندگینامه داستانی افزود: اگر همین موضوع که داستانی مضمون محور است قرار بود در قالب داستان دربیاید، کار بسیار سختی بود و برای باورپذیر کردن و اقناع مخاطب، نویسنده باید تلاش زیادی می کرد. پیرنگ چهارچوب داستان و منطقی بود روابط علّی معلولی در پرداخت داستانی عرق ریزی روحی فراوان می خواهد. اما در زندگینامه داستانی چون اصل بر واقعیت است، کار نویسنده راحت تر است. اما این شاید در روایت زندگی افراد شهیر موفق تر باشد. اما اینجا ما با اتفاقات و تغییراتی روبه رو می شویم که باورش برای مخاطب جوان سخت است و از طرفی راوی هم هویتی برایش ندارد. به همین دلیل بهتر بود در دیباچه کتاب به واقعی بودن داستان اشاره می شد.

وی در انتهای این نشست همچنین تصریح کرد: خواندن کتابی مثل «نفس» در قامت زندگی‌نامه، به نظرم می‌تواند برای مخاطبان ایجاد تجربه کند؛ تجربه‌ای که به مخاطب در زندگی واقعی خودش نیز کمکی جدی خواهد کرد. دست ما در حوزه مسائل اجتماعی در حیطه داستان خالی است و وجود امثال «نفس» خود غنیمتی است.

گفتنی است در پایان این مراسم نیز رونمایی و جشن امضای کتاب «نفس»، منتشرشده توسط انتشارات تلاوت آرامش، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی واقع در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به انجام رسید.

منبع: خبرگزاری مشرق نیوز

برچسب:
اخبار موسسهکتابنفسنقد کتابنمایشگاه کتاب

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
‏نمایشگاه کتاب “نفس” می کشد.‏
پست بعدی
‏در جلسه کرسی آزاد اندیشی سهند تبریز بیان شد:‏

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • […] آیین رونمایی و جشن امضای کتاب «نفس» تازه‌ترین اثر «بهزاد‌ دانشگر» با حضور خانم «وجیهه‌ سامانی»، در حاشیه برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به گزارش روابط عمومی انتشارات تلاوت آرامش، مراسم رونمایی و جشن امضای «نفس» روز دوشنبه ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹ اردیبهشت‌ماه در مصلی تهران، شبستان اصلی، روبروی راهرو ۸، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.«نفس» نخستین جلد از مجموعه ۷ جلدی رو به دریا است که به تازگی توسط انتشارات تلاوت آرامش به چاپ رسیده است.“این کتاب بر اساس واقعیت و برگرفته از خاطرات زندگی پرفراز و نشیب خانم لیلا.غ است که با قلم بهزاد دانشگر تبدیل به داستانی جذاب و خواندنی شده است. نویسنده سعی کرده در نگارش این کتاب، ضمن وفاداری به خاطرات واقعی، از قدرت داستان‌پردازی خود برای ایجاد کشش بیشتر در روایت ماجراها و حوادث کمک بگیرد.دانشگر که کتاب‌هایی همچون “دختران آفتاب”، “ادواردو”، “پادشاهان پیاده” و “ماه بلند” را در کارنامه خود دارد درباره کتاب «نفس» می‌گوید: «نفس، تجربه‌های واقعی یک فرد است؛ فردی که تصمیم‌هایی در زندگی‌اش گرفته و بخاطر تصمیماتش، شیرینی‌ها و تلخی‌های متفاوتی را تجربه کرده است. برای بسیاری از مخاطبین، جذاب و شیرین است که همراه راوی کتاب، تجربه کنند و همراه با او تلخی و شیرینی تصمیم‌ها را بچشند. این همذات‌پنداری به مخاطب کمک می‌کند که در دوراهی‌های زندگی، بتواند عاقلانه‌تر و آگاهانه‌تر تصمیم بگیرد.در سال‌های اخیر این توفیق را پیدا کرده‌ام با آدم‌هایی آشنا شوم که زندگی‌های متفاوتی داشته‌اند. آدم‌هایی که خیلی معمولی هستند و کنار ما زندگی می‌کنند و همه ما آن‌ها را به عنوان افرادی کاملاً معمولی می‌شناسیم، اما وقتی شروع به جستجو در اتفاقات زندگی‌شان می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر زندگی پرماجرایی دارند. من فکر می‌کنم که این ویژگی زندگی بسیاری از ماست و خیلی وقت‌ها خودمان هم خبر نداریم که چقدر زندگی‌هامان پر از داستان و قصه است و چقدر این داستان‌ها و قصه‌ها و تجربه‌ها می‌تواند برای دیگران مفید و کارساز باشد. دلم می‌خواهد که بخش زیادی از زندگی مردم ایران در دو سه دهه اخیر را ثبت و ضبط کنم و به شکل مستند آن‌ها را نگه دارم. به نظرم اینکار می‌تواند در دراز مدت کمک زیادی به ادبیات ما بکند و مصالح زیادی را برای داستان‌ها و رمان‌ها و فیلم‌نامه‌ها فراهم کند.»در این مراسم علاوه بر نویسنده؛ خانم وجیهه سامانی و میثم رشیدی، به نقد و بررسی کتاب نفس خواهند پرداخت و در پایان مراسم جشن امضاء کتاب برگزار خواهد شد. […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست