کم کاری برخی مسئولین عامل دین گریزی برخی جوانان

به نقل از روابط عمومی برنامه «چراغ» شبکه ۵، این برنامه در هفته جاری میزبان «خانم فرزانه» کارشناس فرهنگی و فارغ التحصیل رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، دارای ۲۰ سال سابقه فعالیت فرهنگی و مذهبی، مدیرکانون فرهنگی غدیر کرج و از مدیران مجموعه های مردمی که فعالیت های فرهنگی و جهادی زیادی را بخصوص برای بانوان جوان انجام می دهند، بود.
«فرزانه» با اشاره به مشکلات ناشی از کم کاری و بد مسئولیتی برخی از مسئولین جمهوری اسلامی که منجر به نارضایتی مردم و بدبینی آنها نسبت به دین و اسلام شده، قائل شد با این وجود این امر به منزله دین گریزی جوانان جامعه نیست، هر چند تعداد بسیار اندکی از آن ها بخاطر عناد و لجبازی با حجاب مخالفند. باید دین را با ادبیاتی نوین و امروزی و از زوایای مختلف علمی و تاریخی و بر اساس کارکردهای دین در زندگی برای جوانان تبیین کرد که بی تردید مفید و مؤثر خواهد بود. اینکه برخی می گویند بحث حجاب و عفاف را از منظر برون دینی تبلیغ کنیم چون جوانان دین گریز هستند یا می شوند حرف نادرستی است. با تجربه بیش از دو دهه ی فعالیتی خود در بین جوانان این جامعه می توانم به صراحت بگویم که جوانان تشنه ی مطالب ناب و حقیقت هستند. دین هم همان حقیقت ناب است منتها نحوه انتقال مفاهیم دینی و شکل ارائه آنهاست که اهمیت دارد.
وی خاطر نشان کرد: حجاب و پوشش دینی دستور خالق ماست و سر تا پای وجود آدمی نیازمند خالق است. خالقی که مدبر و علیم و خبیر هست. دستورات دینی دارای حکمت و هدفی است برای تمام برهه ها و زمان ها و برای تمامی انسان ها و محدود به زمان و مکان خاصی نیست. در مسأله پوشش نیز همینطور است؛ اینگونه نیست که ۱۴۰۰ سال پیش خداوند دستوری بدهد و امروز تاریخ انقضایی داشته باشد. معضلی که امروز در پوشش برخی بانوان هست ناشی از این است که منافع و برکات این پوشش درست تبیین نشده، کما اینکه حضور بسیاری از بانوان در مناسبات و مراسمات مذهبی، علیرغم اینکه حجاب درستی ندارند، خود حاکی از این است که مکتب ناب اسلام را قبول دارند ولی به دلیل عدم آگاهی، پوشش متعارف و اسلامی را ندارند که باید به آنها در شناخت این بُعد از دین هم کمک کرد. اما متأسفانه در برخی موارد مشاهده می شود که در همین هیئات مذهبی بعضاً برخورد مناسبی با این اشخاص صورت نمی گیرد.
این کارشناس فرهنگی یادآور شد: در یکی از خطبه های نهج البلاغه معروف به خطبه متقین، یکی از شیعیان امیرالمؤمنین (ع) از ایشان می خواهند که متقین را توصیف کند، ایشان بیش از ۱۰۰ وصف را بیان می کنند اما نکته مهم اینجاست که اولین وصف را سخن گفتن ثواب می دانند که سه مؤلفه دارد: سخن بی عیب و نقص، دوم سخن خوبی که خوب هم بیان شود و سومین ویژگی اینکه آن سخن با نیت خوب گفته شود. اگر این سه نکته رعایت شود بی تردید سخن ما اثر گذار خواهد بود. بعیارتی اهمیت مهارت های ارتباطی و کلامی در تبلیغ دین را می رساند. باید بین انسان، دین و اهل بیت (علیهم السلام) یک پیوند قلبی و عمیق شکل بگیرد تا بتواند در مسیر دین بفهمد و بماند. جوانان ما پیغمبر(ص) و امام زمان (عجل الله) را دوست دارند و همیشه در مراسمات و مناسبات مذهبی حضوری ملموس و بارز دارند، اگر این جوانی که عاشق امام زمانش هست بداند که امامش او را چگونه دوست دارد، آیا خودش را ملتزم به رعایت نمی کند؟ قطعاً رعایت می کند. وقتی پیغمبر(ص) می فرمایند: خدایا به زنان عفیف امت من رحمت و غفران عطا کن. یا در دعایی از امام زمان(عجل الله) می فرمایند: خدایا من برای زنان امتم حیا و عفت را می خواهم، حاکی از این است که ایشان زنان را به رعایت حیا و عفت سفارش کرده اند.
«خانم فرزانه» تصریح کرد: در فرهنگ بی بند و باری که فرهنگ بیگانه دائم در حال تبلیغ آن هست، زنان بی حجاب فقط قربانی اند. در تبلیغ صحیح دین و بحث حجاب، علاوه بر متولیان و مسئولان فرهنگی، خانواده ها، دغدغه مندان فرهنگی و مردمی و رسانه ها همه به نوعی نقش دارند. اگر هر یک از آحاد جامعه به عنوان یک مسلمان در هر نقش و جایگاهی که هستند به عنوان مادر، معلّم، مسئولین، خصوصاً مسئولین فرهنگی وظایف خودمان را انجام دهیم، مطمئناً نتیجه بهتری خواهیم گرفت.
این کارشناس فرهنگی در بخشی از سخنانش اشاره کرد: ما زمانی می توانیم مدعی ظهور امام زمان(عجل الله) باشیم که بستر و زمینه را برای ظهور ایشان فراهم کنیم. پس اگر بخواهیم زمینه را فراهم کنیم، نمی توانیم بی تفاوت باشیم و باید تلاش کنیم و آموزش ببینیم برای امر به معروف و نهی از منکر به شیوه صحیح و منطقی و با رفتار محبت آمیز نه تُند. بعبارتی تفکر فرد به چالش کشیده شود. چه بسا یک تلنگر و یک جمله حکیمانه و سنجیده، سرنوشت و مسیر آن فرد را تغییر دهد. وی با اشاره به پرسش یک نوجوان ۱۳ ساله از مادرش پیرامون انگیزه های رفتار و پوشش نامناسب یک بانوی ۴۰ ساله، تصریح کرد که این پرسش به تدریج مسیر زندگی آن مادر را تغییر داد.
لازم بذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می کند.
@cheragh_tv5 در فضای مجازی دنبال کنید.
برای دیدن برنامه های این هفته میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.telewebion.com/program/63845

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ

برچسب:
امر به معروفبرنامه چراغتبلیغ درستحجابدین گریزینهی از منکر

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
فصل سوم برنامه«چراغ»؛ نسبت میان عدم توجه به حجاب و دین‌گریزی
پست بعدی
گوهر پاک دوره نوجوانی تشنه تبیین حقایق دین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست