کوتاهی خانواده ها در رعایت حد و حدود پوشش و حریم روابط آسیبهای جبران ناپذیری دارد

به نقل از روابط عمومی برنامه «چراغ» شبکه ۵، این برنامه در هفته جاری میزبان «شمیلا رضایی» وکیل پایه ی یک دادگستری عضو کمیسیون حمایت از حقوق مادران، کارشناس ارشد رشته ی حقوق اقتصادی و با سابقه ی فعالیتی نزدیک به بیست سال وکالت در حوزه ی حقوقی و مشاور حوزه ی خانواده، بود.
رضایی با اشاره به ضرورت و اهیمت حفظ عفاف و حجاب در جامعه گفت: در این خصوص کلیه ی آحاد جامعه مسئول اند و نقش دارند و صرفاً نمی توان گفت فقط ارگان یا نهاد خاصی مسئول است. هر چند نقش مسئولین مملکتی اعم از مسئولین فرهنگی، رسانه، اساتید دانشگاه ها، حوزه و روحانیت و همچنین متدینین جامعه بیشتر است. اما آنچه در پرونده های قضایی و مراجعه به محاکم قضایی بیشتر به چشم می خورد، نقش بی بدیل خانواده هاست که بسیار چشمگیر است؛ چرا که بنای اصلی فکر و فرهنگ و خمیر مایه ی اصلی افراد در خانواده شکل می گیرد. اگر محیط خانواده ها سالم باشد و فرزندان آموزش ها و مهارتهای لازم جهت حضور در اجتماع را فرا گیرند حجم مشکلات اجتماعی نیز کاسته می شود. فرزندان بیش از آنکه از گفتار والدین بیاموزند از رفتار آنها تاثیر می پذیرند. برای مثال پرونده ای داشتم که خانم می گفت همسرم در حضور فرزندان از ماهواره استفاده می کند و فیلم های مبتذل می بیند که برای فرزندانم آسیب های زیادی به همراه دارد. از سویی با دیدن این فیلم ها من را با آنها مقایسه می کند و یا در نوع لباس پوشیدن و یا آرایش کردن مرا مورد تمسخر قرار می دهد. نتیجه ی این نوع نگاه ابزاری به زندگی منجر به طلاق آنها شده بود.
وی خاطر نشان کرد: علت سستی پایه های اخلاقی، خودخواهی و لذت جویی آنی است، به عبارتی معیار سبک زندگی این افراد، مادی و در سطح لذات زودگذر است. پرونده دیگری داشتم که زن بعد از ده سال زندگی مشترک و با وجود دو فرزند برای طلاق مراجعه کرده بود و علتش را دوست نداشتن همسرش عنوان می کرد و اینکه می خواهد با کسی که دوستش دارد ازدواج کند و وقتی می گفتم تکلیف بچه ها چه می شود؟ گفت: برایم مهم نیست، پس زندگی خودم چه می شود! این خانم طلاق گرفت و حتی آن فردی که می خواست با او ازدواج کند، راضی نشد با این خانم ازدواج کند. چنین افرادی فقط به فکر خودشان هستند و خودخواه اند و به دنبال لذات آنی خود می روند. آنها نه تنها پایه اعتقادی درستی ندارند بلکه از پایه های اخلاقی و شخصیت انسانی هم به قدری فاصله دارند که نمی توانند حداقل متعهد باشد و به تعهدی که داده است، عمل کند. در پرونده دیگری که داشتیم خانمی که استاد دانشگاه بودند مراجعه کردند. ایشان در ازدواج اولشان بخاطر سختگیری همسرشان در ارتباط با محرم و نامحرم طلاق گرفته بود. در مورد ازدواج دوم هم می گفتند همسرم در جمع فامیل و دوستان خیلی بی حد و حساب برخورد می کنند و خیلی از مسائل را رعایت نمی کنند و حتی با یکی از دوستانم ارتباط دارند، این خانم خودش حریم ها را رعایت نکرده و سبب بروز چنین مشکلاتی شده بود لذا توصیه شد که سبک زندگی اش را تغییر دهد؛ در زندگی شخصی حریم قائل شود و هر آنچه دوست دارد همسرش رعایت کند در ابتدا خودش نیز به آنها ملتزم باشد. نمی توان انتظار داشت که در مورد خودش خواهان آزادی در ارتباط باشد و برای همسر اینگونه نخواهد. وقتی خانم این صحبت ها را شنید بسیار متعجب شد که رفتارش اینگونه تلقی شده و به عبارتی به صورت ناخواسته رفتارهایی کرده که منجر به این مسئله شده بود. مثل برخی ها که می گویند نامحرم یعنی چی؟ پسر خاله ام است و … اما این تلقی، ناخواسته منجر به بروز آسیبهایی می شود.
رضایی تصریح کرد: اگر افراد در نوع پوشش و در حریم هایی که بین زن و مرد هست، حد و حدود لازم را رعایت نکنند قطعاً آسیب هایی بوجود خواهد آمد. از منظر حقوقی سخت گیری های بیش از اندازه و افراط و تفریط بازخودهای منفی دارد و منجر به ترغیب جوانان به سمت محیط های ناسالم می شود. به تجربه و بر اساس پرونده هایی که تا کنون داشته ام امروزه بی قید و بندی و رهاشدگی یا به عبارتی آزادی بیش از حد و عدم رعایت حریم ها بین زن و مرد منجر به بروز مشکلات و آسیب دیدن افراد جامعه شده است. محدودیت نیز آسیب زاست اما آنچه امروزه بیشترین عامل مراجعات قضایی است آزادی های بی حد و حصر است. اگر در خانواده که مأمن آرامش هست افراد درست تربیت شوند، آرامش جامعه نیز تامین خواهد شد. در خانواده نیز همه چیز باید مراعات شود و حد و مرزهایی باشد، امروز تمام هجمه های فرهنگی بر خانواده ها متمرکز است. اگر فرزندان ما در حوزه حجاب یا در رابطه با جنس مخالف حد و حدود لازم را رعایت نمی کنند، در وهله ی اول مادران باید خود را مقصر بدانند که تربیت لازم برای فرزند خود را انجام نداده اند و در مواردی حتی در مراقبت از رفتار خود و رعایت حدود خود تلاش لازم را نکرده است. برای مثال پرونده ای داشتم که سرانجام ناخوشایندی داشت. دو خانواده که دوست بودند با هم و هیچ کدام قائل به حجاب نبودند، در مراسم ها و تولد ها هم بدون حجاب شرکت می کردند و هر کدام یک دختر و پسر نوجوان داشتند که آنها هم به تبعیت از خانواده با هم رابطه صمیمی داشتند و با هم بیرون می رفتند و … تا اینکه پسر این خانواده یک روز دختر خانم رو با یک آقا پسر دیگه در خیابان می بینند و می پرسند این کیه؟ دختر خانم میگن دوستمه و به هر حال مسائلی پیش میاد که منجر به قتل دختر خانم ۱۹ ساله می شود. وقتی حریم ها رعایت نمی شود متاسفانه این مشکلات به بار می آید و پسر ۱۹ ساله قاتل می شود و دختر ۱۹ ساله هم به قتل می رسد. وقتی دختر و پسر نامحرم خیلی عادی و راحت در خانواده ها با هم برخورد می کنند، طبیعی است که در برخورد با یک فرد دیگری در دانشگاه و یا همکلاسی و … هم راحت برخورد کند و با هم بیرون بروند. این در حالی بود که خانواده ها می گفتند اصلاً فکر نمی کردند اینطوری شود چون اینقدر با هم خوب بودیم که تصورش را هم نمی کردیم. در واقع فکر می کردند آزادی عمل به فرزندانشان داده اند. نتیجه تلخ تر پرونده این شد که آن پسر ۱۹ ساله هم قصاص شد.
این وکیل دادگستری در بخشی از سخنانش اشاره کرد: علت اصلی مشکلات، ناآگاهی افراد هست که هیچ گاه تصور نمی کنند رفتار آنها آثار بلند مدتی داشته باشد. مثل اعتیاد که افراد قائلند یکبار تجربه می کنم و تمام. لذا جایگاه و نقش خانواده ها بسیار حائز اهمیت است. فرهنگسازی باید باشد و در کنار آن ضرورت وجود قوانین غیر قابل نکار است. هر کدام به تنهایی کارکردی ندارد بلکه توام با هم اثربخش است. به عبارتی لازم و ملزوم یکدیگرند؛ فرهنگسازی باید باشد و در کنار آن قوانین هم به عنوان اهرم بازدارنده، مانع اشاعه ی فحشا شود. در حوزه ی لباس نیز باید در عرضه لباسهای غیرعفیفانه قوانین بازدانده باشد و در کنار آن فرهنگسازی هم صورت گیرد. تا زمینه مساعد نباشد قوانین هم ضمانت اجرایی نخواهد داشت. مسئولین ما باید در زمینه اجرای قوانین و نظارت بر اجرای آن بیشتر اهتمام داشته باشند. آنچه امروزه در بازار عرضه می شود و در دسترس است مردم نیز تهیه و استفاده می کنند، ولی با وجود قوانین موجود، نباید مانتو و یا لباس های نازک و بدن نما عرضه شود و به فروش برسد و از طرفی دیگر لباسهای مناسب و عفیفانه نیز میبایست بسیار زیاد در دسترس باشد.
لازم بذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۲ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می کند.

@cheragh_tv5 در فضای مجازی دنبال کنید.

برای دیدن برنامه های این هفته میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.telewebion.com/program/63845

منبع: روابط عمومی یرنامه تلویزیونی چراغ

https://www.reihane.ir/p/15846

برچسب:
آموزشبرنامه چراغحجابحد و حریمخانوادهسلامت اجتماعیفرهنگسازی

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
ارتباط مستقیم عدم رعایت عفاف و حجاب و حق الناس!!!
پست بعدی
خیانت یکی از بیشترین دلایل طلاق است!

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست