احترام به ارزش های درونی در مورد زنان

به گزارش روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ، هفدهمین و هجدهمین قسمت فصل سوم برنامه چراغ یکشنبه ۱۴ شهریور و سه شنبه ۱۶ شهریور ماه بروی آنتن شبکه ۵ سیما می رود. طبق روال فصل سوم برنامه که هر هفته یکی از چالشهای جدی شبکه مسائل عفاف و حجاب مورد بررسی قرار می گیرد، این هفته نیز برنامه چراغ چالش جدیدی را مورد بررسی قرار داده که سوال نظرسنجی برنامه هم محسوب میشود و عبارتست از:
احترام به ارزش های درونی در مورد کدام زنان بیشتر است؟
الف) زنانی که پوشش و رفتارهای عفیفانه دارند.
ب) زنانی که پوشش های بدن نما و رفتارهای محرک و جلب توجه کننده دارند.
چالش این هفته با حضور میهمانان ارجمند «صدیقه امیری» یکی از اساتید دانشگاه، مشاور، روانشناس، دارای بیش از ده سال سابقه ‌ی تجربه ‌ی مشاوره در حوزه‌ی خانواده و زنان و همچینن کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و میهمان دیگر این هفته «فاطمه منتظری» پژوهشگر، محقق و مترجم تعداد زیادی از مقالات و کتب علمی اسلامی از زبان آلمانی به فارسی، مشاور و مبلّغ خانواده، دکترای تکنولوژی آموزشی و مدرک BBA مدیریت اجرایی به بررسی میزان پوشش و رفتارهای عفیفانه و نقش آن در ارزش و احترام نسبت به زنان پرداخته شد.
«امیری» با اشاره به امیال طبیعی و فطری موجود در ذات انسان گفت: دو میل خیلی شاخص و بارز در وجود انسان هست، که در بین زنان بیشتر است. آن هم میل به دیده شدن، محبوب بودن یا همان مورد توجه بودن است که خب قطعاً حکمتی وجود داشته که خداوند در وجود انسان، در ذات و سرشت او، این میل را قرار داده است. اما مسئله دقیقاً از آنجا ایجاد می‌ شود که ما می‌ خواهیم این میل را بروز بدهیم. یک زن وقتی می ‌خواهد که این میلش دیده بشود، دو گزینه غالباً برای انتخاب وجود دارد؛ تن نمایی و بدن نمایی و یا توجه و تمرکز بر میل باطنی که همان حیا و عفاف است تا از این طریق ویژگی ها و توانمندی هایش را بروز دهد. اما نحوه مدیریت این میل به یک مهارت نیاز دارد که این مهارت، اکتسابی و قابل آموزش و یادگیری است و آن عبارت است از: خویشتن داری؛ مسئله ای که در غرب هم مطرح شده است. ثمره و نتیجه خویشتن داری که در وهله ی اول متوجه خود فرد و به تبع آن خانواده و جامعه می شود، عبارت است از ایجاد اعتماد به نفس و کسب آرامش روانی ناشی از خویشتن داری و به تبع آن بروز استعدادهای دیگر انسان. اولین سطح شناخت نسبت به افراد در سطح شناخت ظاهری شکل می گیرد اما اگر در این سطح، یک مقدار شرایطی رعایت بشود ما به سطح دوم شناخت می‌رویم. یعنی این سطح اولیه سبب نمی ‌شود که ظاهر و ویژگی‌ های تحریک‌کننده‌ اش ما را فقط در این سطح نگه دارد. می ‌رویم به سطح درونی ‌تر، جلوتر، اما وقتی ‌که یک خانمی در این سطح خودش را مطرح می‌ کند ممکن است نوع شناخت و برداشت اعضای خانواده و جامعه، در همین سطح بماند و حتی یک قدم به سمت جلوتر نرود و به ‌خاطر همین مسئله هست که نوع انتخاب و نوع آن پوشش می‌ تواند کمک ‌کننده باشد که ما توانمندی‌ های خودمان را در سطح‌ های بالاتر نشان بدهیم. این مسئولیت برای هر دو جنس است. هم آقا و هم خانم.

«منتظری» نیز با اشاره به پژوهش های متعددی که در حوزه خانواده و زنان داشته است گفت یکی از نتایج مطالعات و بررسی هایی که در این حوزه داشته ام، درباره شخصیت زن این است که بر اساس تحقیقات علمی و پزشکی جدید هم نشان داده است که زنان ذاتاً دنبال کشف شدن هستند و دوست دارند کسی باشد که آن‌ ها را کشف کند. کشف با درونیات انسان کار دارد نه با ظاهر انسان، پس طبیعتاً یک حقایقی، یک استعدادهایی، یک قابلیت ‌هایی در درون خانم ‌ها هست که دوست دارند دیده بشوند و باز هم همین تحقیقات نشان می‌دهد که اگر زنان با ظاهرشان سنجیده شوند، مسلماً آن استعدادها و قابلیت‌ها دفن شده و قربانی می‌شود. زنان صاحب دو استعداد به نام دل فریبی و دل ربایی هستند که در آنها جنبه ذاتی دارد. استعداد را هم خدا داده است برای بهره بردن، اما مدیریت بهره ‌بردن، مهم ‌ترین نکته است. اگر زنان تلاش کنند با ظاهرشان و با جسم‌ شان به این جلب توجه برسند، مسلماً استعداد‌های باطنیشان دفن می ‌ماند و جایی برای کشف باقی نمی ‌ماند چون در اینصورت اصولاً دنبال هدف سهل الوصول ‌تر و زود بازده ‌تری هستند. اگر زنان تنشان را هدف قرار دهند برای دیگران، طبیعتاً دیگران هم تلاش نمی‌کنند به باطنیات آن زن راه پیدا کنند. وقتی جذابیت جنسی خانم مطرح می‌ شود، ظاهر پر‌رنگ ‌تری پیدا می‌کند، یک اختلالی در تفکر مخاطبش ایجاد می‌کند، که منحصراً به ظاهر او توجه خواهد کرد و گفتیم آنجا استعدادهای باطنی او قربانی می ‌شود، دیده نمی‌شود. این همان چیزی است که قرآن نیز می ‌فرماید. وقتی برخی زنان رعایت نمی کنند اولین ظلم را به همجنس خودشان می‌کنند، چون باعث می ‌شوند که شخصیت او هم قربانی بشود. وقتی زن حجاب داشته باشد، دیده می ‌شود، بدون این‌که استثمار بشود. فعالیت می‌کند، استعدادهایش رشد می‌کند، شکوفا می ‌شود، می‌ تواند آن شاخه ‌ی رشد خودش را پیدا بکنند، بدون این‌که کسی بتواند به او آسیبی برساند. این‌جا حتی میتوان گفت یک منفعت‌ طلبی شخصی وجود دارد. آنوقت حجاب، دیگر یک دستور و یک تکلیف نیست. زن لذت می ‌برد از اینکه انتخاب می‌کند، می ‌اندیشد، می ‌تواند فعالیت داشته باشد و هرکسی بخواهد به حریم او نزدیک شود، باید خوب فکر کند که از چه راهی باید نزدیک شود.

لازم بذکر است برنامه چراغ، به تهیه کنندگی مصطفی هیودی و سردبیری محمدحسن زمان وزیری و نویسندگی نعیمه اسلاملو کاری از گروه اجتماعی شبکه ۵ سیما است و فصل سوم آن در ۵۲ قسمت تهیه و یکشنبه و سه شنبه هر هفته حوالی ساعت ۹ شب بروی آنتن می رود.
برای شرکت در نظرسنجی برنامه، نظرات و پاسخ خود را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۵۴۷ ارسال فرمایید.

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ

برچسب:
آسیب های اجتماعیبرنامه چراغزنانسبک زندگیعفاف و حجاب

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
نسل نوجوان و جوان در جستجوی معارف دین ولی با ذهنی پویا و پرسشگر
پست بعدی
خویشتن داری؛ مهارتی اکتسابی است که منجر به بروز استعداد درونی افراد می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست