ضرر بی حجابی در جامعه، متوجه تمام افراد جامعه است نه فقط بخشی از آنها

به نقل از روابط عمومی برنامه «چراغ» شبکه ۵، این برنامه در هفته جاری میزبان «رکسانا الیزابت اسعد» آرژانتینی تبار، جامعه شناس، محقق و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی و علوم اسلامی که در رابطه با انقلاب اسلامی کشورمان پژوهش ‌های زیادی انجام داده‌ اند. وقتی از آرژانتین به ایران آمد و مسلمان شد نام معصومه را انتخاب کرد. در حال حاضر هم خودشان و هم دختران و همسرشان مبلغان بین ‌المللی دین اسلام هستند. مسلط به زبان انگلیسی، عربی، فارسی و سالهای زیادی در کشورهای مختلف اسپانیایی زبان به تبلیغ دین اسلام پرداختند، بود.
اسعد گفت: کارکرد و فایده پوشش از نظر اسلام نه تنها برای بانوان بلکه برای مردان هم است چرا که پوشش یک تصمیم شخصی نیست بلکه حکمی الهی است. زمانی که انقلاب اسلامی رخ داد من ۱۴ ساله بودم آن زمان رابطه ایران و آرژانتین خوب و گسترده بود و با انقلاب اسلامی و ورود روحانیون، دیپلمات ها و بسیاری از دانشجویان پزشکی ایرانی به آرژانتین، جهت تحصیل در دانشگاه – امام خمینی نصیحت کرده بودند که جوان ها بروند و رشته پزشکی را یاد بگیرند، آرژانتین هم کشور خوبی برای تحصیلات پزشکی بود- من با دیدن زنان مسلمان و محجبه در دانشگاه بسیار متعجب شدم چون تصور ما از زنان مسلمان و با حجاب در کشورهای اسلامی این بود که آنها فقط به امر خانه داری می پردازند و یک لباس قدیمی که زمان پیامبر (ص) رایج بوده، می پوشند ولی ما مدرن هستیم. اما وقتی دیدم آنها با چه انگیزه ای آمده اند و با وجود اینکه متاهل و دارای فرزند بودند این همه راه را آمده بودند و خود را به سختی و زحمت انداخته بودند ولی بسیار شور و انگیزه داشتند، خیلی متعجب شدم چون در کشور ما چیزی مغایر با آنچه می دیدم درباره زنان مسلمان می گفتند. در مقابل، زنان آرژانتینی این همه انگیزه برای خدمت به کشورشان و نه حتی برای درس خواندن نداشتند و من فهمیدم زن فقط برای خدمت کردن در خانه نیست و فقط مادر نیست و اینگونه نیست که فقط به بچه‌ها بپردازد ولی ما اینطوری فکر می‌کردیم که زنان مسلمان از نظر فکری عقب مانده هستند و با دیدن این ها متوجه شدم که چقدر در اشتباه بودیم و کاملاً برعکس هست و چقدر بانوان دارای انگیزه بودند و همین امر هم برای خود من انگیزه شد. لذا بعد از مدرسه و دبیرستان سریع می آمدم و به مسجد می رفتم تا نسبت به دین اسلام آگاهی کسب کنم. در مدرسه از همه ادیان بودند از مسیحی و یهودی و من هم آن زمان محجبه نبودم ولی تصمیم گرفتم با حجاب شوم. با وجود حجاب پدر و مادرم هم نسبت به من امنیت خاطر داشتند. حتی مادرم بعد از من با حجاب شد. یعنی اولین ثمره حجاب آرامش و امنیتی بود که برای من داشت و بعد از آن در هر کلاسی شرکت نمی‌ کردم و از خودم بیشتر مراقب می‌ کردم و این برای من خیلی مهم بود.
اسعد تصریح کرد: قانون به حفظ نظم و آرامش جامعه کمک می کند. امروزه با وجود هجمه های فرهنگی بیشماری که علیه پوشش وجود دارد تصور کنید اگر قانونی هم وضع نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چرا که هم تبلیغ برای منع حجاب زیاد است و همچنین تبلیغ برای اشاعه فحشا و فساد نیز زیاد است. لذا ضرورت آن قابل انکار نیست و از سویی ایران یک کشور اسلامی است و مانند کشورهای غربی نیست؛ در کشورهای غربی آزادی به معنای بی دینی است. آرژانتین کشوری سکولار است اما اگر کسی می‌ خواهد دین داشته باشد آزاد است منتها در منزل شخصی خودش و در جامعه نباید ظهور و بروز داشته و دارای نماد باشد هر چند در خانه هم از طریق رسانه نفوذ فرهنگی را دارند. من وقتی آیه قرآن درباره حجاب را مطالعه کردم آگاه شدم و قبلاً آگاهی نداشتم و نمی دانستم که خداوند چرا نصیحت به حجاب کرده است، لذا حجاب را انتخاب کردم. در آرژانتین با مانتو و روسری دانشگاه می ‌رفتم و تنها مشکل ما این بود که علیه حجاب تبلیغ زیادی بود و همین امر حضور ما را سخت می ‌کرد چرا که اسلام را با تروریسم مقایسه می کردند و یا می گفتند چون این پوشش را داری، کسی به خواستگاری شما نخواهد آمد و فرصت ازدواج را از دست خواهی داد. اما من معتقد بودم خداوند هیچ گاه نصیحتی نمی کند که به ضرر ما باشد. کافی است انسان یک قدم به سمت خدا بردارد خدا صد قدم به سمت بنده اش می آید. از طرفی دوستانم به من می گفتند خلاف جریان همه ی مردم حرکت می کنی و من پاسخ می دادم برای من مهم است که خلاف حرف خدا کاری نکنم. اگر آن زمان انقلاب اسلامی نبود من این شجاعت و جرات نداشتم. امام خمینی (ره) برای من یک الگو بودند. قبل از انقلاب هیچ کتابی در مورد اسلام ترجمه نشده بود ولی به برکت انقلاب اسلامی این امکان فراهم شد و ما توانستیم به کتب اسلامی دسترسی پیدا کنیم و در مورد اسلام مطالعه کنیم. حجاب برای من خیلی مهم بود و وقتی آیه ی حجاب را خواندم آگاه شدم. وقتی انسان آگاه باشد شجاعت در پایبندی به اعتقاداتش پیدا می کند.
این محقق و پژوهشگر علوم اجتماعی و اسلامی در بخشی از سخنانش اشاره کرد: در مورد معیار قانونگذاری برای حجاب دو نظر وجود دارد؛ ۱. نظر خدا ۲. نظر مردم؛ در تمام ادیان حجاب وجود دارد حتی دین یهودیت و مسیحیت و فقط مختص دین اسلام نیست. خدا هم نگفته فقط برای برخی خانم‌ ها این پوشش خوب است ولی برای برخی دیگر نه، بلکه یک قانون هست برای همه، چه زن و چه مرد. بنابراین دستورات الهی معیار قانونگذاری است؛ اما این به معنای اجبار نیست بلکه فلسفه ای دارد که ضرورت وجود آن با مقایسه کشورهای اسلامی و غربی قابل تشخیص است یعنی نقش حجاب خیلی مهم است و فقط مختص زنان نیست و پوشش یک امر شخصی نیست که فردی بگوید می پسندد یا نمی پسندد چرا که تاثیر آن در جامعه و بر روی همه افراد است. نوع لباس و پوشش زن در جامعه برای حفظ جامعه، خانواده، امنیت خود فرد و جامعه و خانواده است و اشتباه است که بگوییم بی حجابی ضرری ندارد. چرا که اگر انسان یک ماده ای که برای بدن ضرر دارد، بخورد به خودش آسیب زده است اما ضرر بی حجابی در جامعه متوجه تمام افراد جامعه است. حجاب نه تنها در پوشش است بلکه در رفتار و گفتار و نگاه هم هست. نمی توان گفت که مردان نگاه نکنند چرا که یک مرد نمی تواند چشم بسته در جامعه حضور پیدا کند. آزادی امری است که در روح بشر است. آزادی یعنی ما بتوانیم طبق دستورات الهی زندگی کنیم و آنچه در غرب گفته می‌شود آزادی، آزادی واقعی نیست بلکه به معنی عدم دخالت دین در دولت است. اما در ایران، مسلمانان به برکت شهدا و انقلاب آزاد شدند در غرب به ظاهر آزادی است ولی در عمل یک زن محجبه، امکان تحصیل یا اشتغال را ندارد. مثلا در فرانسه زنان محجبه از تحصیل در دانشگاه منع می شوند. همچنین مسلمانان را به عنوان تروریست معرفی می کند.

لازم بذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می کند.

@cheragh_tv5 در فضای مجازی دنبال کنید.

برای دیدن برنامه های این هفته میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.telewebion.com/program/63845

منبع: روابط عمومی برنامه تلویزیونی چراغ

https://www.reihane.ir/p/15587

برچسب:
آزادیانقلاب اسلامیبرنامه چراغحجابزن مسلمانشجاعتغربقانون

اشتراک گذاری: 

پست پیشین
وقتی ادعای دروغین آزادی، حتی چند متر پارچه را هم بر سر زن مسلمان بر نمی تابد!
پست بعدی
چالش هفته شانزدهم: زنان بیشترین قربانی فرهنگ بی بند و باری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

فهرست